אלוהים מרחם על ילדי הגן. אלון גל ורשת עושים מהם כסף

 

 

 

 

 

 

 

 

משפחה מתפרקת מול פני האומה: לימור ומורי התינוק, רונן וליהיא 
(צילום: שידורי רשת/ערוץ 2. עיבוד תמונה: ע.ב)

אלוהים מרחם על ילדי הגן
פחות מזה על ילדי בית-הספר
ועל הגדולים לא ירחם עוד
ישאירם לבדם
ולפעמים,
יצטרכו לזחול על החול הלוהט
כדי להגיע לתחנת האיסוף
והם שותתי דם.
(יהודה עמיחי)

מסתבר שגם אלוהים הוא כבר לא מה שהיה פעם, מאז שהפך לחברת אחזקות חובקת-עולם והעביר את פעילותו בתחום התקשורת לניהולו הישיר של אלוהי הרייטינג הצעיר והאסרטיבי, אשר חרט על דיגלו את המנטרה האולטימטיבית – כסף. הרבה. כסף. 

וכאשר מדובר בכסף אלוהי הרייטינג לא רק שאינו מרחם על ילדי הגן, אלא הוא שמח לצלם אותם ואת הוריהם זוחלים כשהם שותתי דם, כשלצידם "המאמן הלאומי" אשר מלטף אותם בידו האחת, בעוד ידו השנייה מתקתקת על הקופה הרושמת. שהרי לא התכנסנו לשיחת נפש נינוחה ומסקרנת בנוסח פרופ' יורם יובל, כי אם לפורנו משפחתי גבה גלי ומעורר חלחלה בטעם תות.

פרומו: "משפחה חורגת עם אלון גל בעונה עוצמתית ומרגשת"
הרעיון המקורי שמאחורי התכנית "משפחה חורגת" הינו נכון וחיובי: במציאות בה משפחות רבות אינן מצליחות לנהל את תקציבן כהלכה ונקלעות עקב כך לחובות ולקשיים, יש מקום לתכנית אשר תסייע ותעניק להן עצות וכלים להתנהלות טובה ומוצלחת יותר.

אלא שאלוהי הרייטינג ויתר כבר מזמן על מחלקת החסד הקטנה וחסרת הביקוש, והוא מעדיף להשקיע במחלקת הדרמה הפופולארית: אם משפחה באוברדראפט אופייני כבר לא מרגשת אותנו, הבה נחפש משהו מרגש באמת – כמו משפחת קדוש אשר מתפרקת לנו מול המסך, ומותירה אותנו בציפייה דרוכה לשבוע הבא: יתגרשו או לא יתגרשו? ואם את מתוחים באמת שילחו SMS ובואו לאתר שלנו.
שתי פרסומות וחזרנו.

———————————————————————————
תשדיר מס' 1: כסף. הרבה. כסף
מחשבות על המפגש הבלתי-אמצעי בין "התוכן" לבין "השיווק"

עיסוקה של "משפחה חורגת" בענייני "כלכלת המשפחה" הינו עלה תאנה זערורי לדבר האמיתי לשמו התכנסנו במשרדי רשת: פורנו משפחתי עתיר רייטינג אשר יגלגל לידינו עוד ועוד כסף. הרבה. כסף.

עלה התאנה הקטן גם מנסה להפריד בין "שקופיות החסות" לבין אינספור רגעי "התוכן השיווקי" המושתלים בגסות לאורך כל התכנית: החל מהריטואל החוזר של "ייעוץ בנקאי אישי" (תודה לבנק הפועלים על החסות הראשית לתכנית), המשך בהמלצתו החמה של המאמן הלאומי לרכז את הקניות "במקום שבו הכסף שלכם קונה יותר" (לגמרי במקרה הסיסמה של "שופרסל"),  וכלה בהנחייה החד-משמעית שלו "לשוחח מהבית, מטלפון נייח לטלפון נייח" (אופס, גם "בזק" כאן).
הנסיון להסוות את "התוכן השיווקי" מתפוגג לחלוטין באתר הפורום של התכנית, בו ממליצה "מנהלת הפורום" לכל הפונים לאתר לפנות ישירות למשרדי חברת "תות", ואף לזכות בפגישה חינם. וואוו.

תשדיר מס' 2: גבולות. אין. גבולות
מחשבות עגומות על עולם האימון בישראל
"משפחה חורגת" מפגישה אותנו, כאמור, עם מי שמתיימר להיות "המאמן הלאומי" ולהכשיר בבית מדרשו מאות "מאמנים" בצלמו ובדמותו. אדם עם כשרון, כריזמה ויכולות אותן הוא מתעל, למרבית הצער, למחוזות אגוצנטריים ונרקסיסטיים, כל זאת תוך חוסר מודעות לגבולותיו האישיים והמקצועיים.
מילא אימון של אנשי מכירות או ייעוץ כלכלי ברמה אלמנטארית – מהיכן בדיוק נובעת היומרה "לאמן" זוגות ומשפחות במצבי משבר, הורים לילדים בגילאי ההתבגרות, ושאר תחומים בהם נדרשת במדינתנו הכשרה רבת שנים והסמכה מקצועית?
האם "המאמן" אינו נדרש להבנה, ולו מינימלית, במאטריה המקצועית בה הוא מתיימר לעסוק?
————————————————————————————

בחזרה לשידור המרכזי: מי שומר על ליהיא וחבריה?
כאשר מדובר בזוג קדוש אשר בוחר להתפרק מול עינינו זה אולי מבחיל ומיותר, אך עדיין לגיטימי. זכותם של אנשים בוגרים לבחור את הבמה ואת ההקשרים בהם הם נחשפים לציבור. כל אחד ודקות התהילה שלו.

אך כאשר מדובר בתינוקות, ילדים ובני נוער, התמונה היא אחרת חלוטין, לא רק במישור המוסרי כי אם גם במישור החוקי:
בדיוק לפני 18 שנים, בחודש נובמבר 1991 נכנסה לתוקף בישראל אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד, אשר באה לעגן את זכויותיהם של ילדים באשר הם ולהגן עליהם מפני פעולות והתנהגויות העלולות לפגוע בהם בהווה ובעתיד. אף כי האמנה אינה בגדר "חוק" במשמעותו הסטטוטורית, הרי שהיא אמורה להציב תשתית לחקיקה בתחומים הרלוונטיים ואמות מידה ברורות בכל הקשור לילדים וזכויותיהם.
סעיף 16 של האמנה קובע: "שום ילד לא יהא נתון להתערבות שרירותית או בלתי חוקית בפרטיותו, משפחתו, ביתו או תכתובתו, ואף לא לפגיעות שלא כחוק בכבודו ובשמו הטוב".
סעיף 19 מפרט יותר: "המדינות החברות ינקטו בכל האמצעים החקיקתיים, המינהליים, החברתיים והחינוכיים המתאימים, על מנת להגן על הילד מפני כל סוגי האלימות הגופנית או הנפשית, החבלה או ההתעללות, ההזנחה או הטיפול הרשלני, האכזריות או הניצול (הדגשה שלי – ע.ב), לרבות התעללות מינית, שעה שהוא נתון לשגחת הורה(ים), אפוטרופוס(ים) חוקי(ים) או אדם אחר המופקד על הדאגה לו".

חשיפתה של ליהיא אמש בתכנית מהווה עבירה ברורה על אמנת זכויות הילד כרוחה וכלשונה כאחד, ועל כללי האתיקה העיתונאית האלמנטארית: לא רק שהיא מוצגת בתכנית כמקור מרכזי למריבות האינסופיות בין הוריה, אלא שהיא נחשפת בשמה ובתמונתה המלאה כאשר היא במרכזן של סיטואציות קשות ופוגעניות, שלה ושל הוריה, ביחד ולחוד.

וכן, אני יודע כבר היום שמדובר בהפי-אנד, וכי לאחר עוד כמה פרומואים עתירי פאתוס תשוב משפחת קדוש במוצאי השבת הבאה ותתחבק מול עינינו המשתאות בפרק "עוצמתי ומרגש במיוחד". אלא שאין בכך כל נחמה וכל תיקון לפגיעה השיטתית והמתמשכת של התכנית בליהיא ובילדים ונערים אחרים אשר הופיעו ויופיעו בה, ובאופן בו היא מנצלת אותם באופן ציני כחלק מטקסי הזבח לאלוהי הרייטינג ולאלת החמדנות.

מי יכול לעצור את זה?
הנה רשימה חלקית של כמה מהגופים האמונים על שמירת החוק בעניין שיתופם של פעוטות, ילדים ובני נוער בתכניות טלוויזיה. אתם מוזמנים לפנות אליהם, להביע את דעתכם ולהשפיע על פעולותיהם:

משרד התקשורת, לשכת הדובר

הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, נציב תלונות הציבור

אב"י – האגודה הבינלאומית לזכויות הילד, ישראל

אל"י – האגודה לשמירת הילד בישראל

 

הרחבות:
לצפייה בפרק המלא של התכנית

 

תגים: , ,

16 תגובות to “אלוהים מרחם על ילדי הגן. אלון גל ורשת עושים מהם כסף”

  1. Mike Says:

    אני מקפיד שלא לצפות בפורנו :) בכל מקרה, נראה לי, שתכנית מסוג זה היא מזנה את כל מי ששותף לה, הן ברמה המקצועית והן ברמת ההפקה והניצול.
    אני עדיין לא מצליח להבין את מה שגורם לאנשים "להתפשט" בטלוויזיה. האם באמת הם חושבים שבכל מקרה יזכו ל – 15 דקות התהילה ? האם לא כל משתתפי התכניות ההלו לסוגיהן כבר מזמן נעלמו אל תהום הנשייה ?

  2. יוסי קורן Says:

    עידן
    מסכים עם כל מילה.
    יוסי

  3. חשוב לקרוא ולהעביר הלאה Says:

    […] עידן בכור הוא עמית שלי למקצוע. בעבר, עבדנו יחד בחברת ייעוץ. אני מעריך אותו מאוד. לעידן יש בלוג שקוראים לו הגיגית. השבוע הוא כתב פוסט שלא רק חייבים לקרוא אלא גם להעביר הלאה. הנה הקישור. […]

  4. גרי מנדלסון Says:

    הכל נכון,

    פני האומה כפניה בראי – והראי הוא היום הטלויזיה.
    וכיוון שמנהיגי האומה (להזכירנו – שנבחרו על ידינו) נוהגים כעולם כולו כך זה נראה.

    במנהיגות העולם המערבי ארה"בובריטניה (של טאצר) חזות הכל היתה הפרטה וכסף וכאשר הליבה עוברת לידי ההון נשאר סיר הבשר בלבד ללא חוקים וגבולות.
    בכתבה מצויינת בדה-מרקר מסתבר שהרכבות ויתר התשתיות שהופרטו בבריטניה הם מתחת לכל ביקורת עתה.

    השינוי צריך לבוא מהציבור, מכולנו, שנכיר בריקנות של הערך החומרי בלבד ונבקש לחזור למשמעות וערכים בכל תחומי חיינו.

  5. Zvika Roll Says:

    לשמחתי בשעת שידור התוכנית הנ"ל אני עוסק בדברים יותר ראויים לצאת השבת: צפיה אובססיבית בשידורי כדורגל. כך נחסכה ממני החשיפה לפורנוגרפיה האימונית, אבל די לקרוא את הפוסט המצמרר שלך כדי להבין עד לאן דורדרנו. אני מצטרף לשאלה של מייק: מה לכל הרוחות מביא אנשים להשתתף בבזיון הזה?

    אבל יש כאן גם אחריות של ההפקה. כמו במקרה חודדה, הבחירה של המשתתפים היא לא מקרית, ואלה בתמימותם מוקרבים שבוע אחר שבוע על מזבח הרייטינג.

    משום מה אני לא יכול שלא להזכר בהשלכת הגלדיטורים לכלובי האריות, כמין סוג של שעשוע לאומי כזה, שהפופולריות שלו הלכה וגברה ככל שמצב האימפריה הלך ודעך. הרבה מים עברו מאז בירקון, אימפריות אחרות קמו ונפלו ורק הציבור בשלו: תשליכו אותם לאריות, תעלו אותם על המוקד או תשרפו אותם על מסך הטלביזיה, העיקר שנקבל את מנת הדם שלנו.

  6. Idan Bchor Says:

    לצערי, אני מסכים עם כל ההתייחסויות עד כה. זה קצת מוריד את המתח, אבל זה המחיר של סביבה כמו וורדפרס, שלא חשופה לאלפי טוקבקיסטים מתלהמים…

    באשר לגלדיאטורים של צביקה: אכן כך.
    המדיה, ובעיקר הטלוויזיונית, מחפשת כל הזמן מקורות חדשים ל"ריגושים" ומוצאת אותם בשני הקצוות של האמפליטודה:
    * הבה נמליך מלכים חדשים (רצוי כאלה שאנחנו הבאנו משום מקום)
    * הבה נשחט אותם בכיכר העיר…

    על זילותו ועליבותו של עולם האימון בישראל כבר שוחחנו רבות, וכל המוסיף גורע.

  7. מלכה באב"ד דוד Says:

    כואב הלב לראות כיצד אנשים מתבזים בשידור חי מול שאר האומה, וכל זאת לשם הרייטינג.
    זה אינו אימון אישי, זו אינה כלכלת המשפחה. אולי 'קלקלת המשפחה' הוא ביטוי מדוייק יותר להגדיר את הקרקס המופיע מול עינינו בתכניות ריאליטי בגרוש מעין אלה (והיא לא היחידה).

  8. פוליש וניקיון Says:

    מסכים ניצול של אנשים שמחפשים חשיפה

  9. nishnush Says:

    תודה שאמרת את זה. זה יושב לי על הנשמה כמו צרבת.

  10. כרמל Says:

    לעידן בכור מאוד ברור לי שאת לא יודע לפרגן להצלחה מה שאלון עשה לעם הזה ולאנשים רבים לא עשה אף אחד שאני מכיר אם קשה לך לראות מצליחנים אמיתים
    תתביש לך ותלמד כיצד את יכול לעשות למען אנשים שמגיע להם, שמישהוא יעזור להם ולא ישב וילכלך. אתה אדם מגעיל קטן תתביש שפל רוח שכמותך.

  11. כרמל Says:

    כנאי שפל שכמותך מעולם לא תוכל להעניק אחוז ממה שאלון עשה לאחרים תתביש שפל שכמותך כנאי קטן.

  12. אמיר Says:

    מעניין איך אדם שלא ראה את סוף התוכנית משמיץ אותה. כאשר אנשים רעים וצרי עין כמוך שאינם יודעים לפרגן נשארים במקום רדוד כמו שאתה נמצא בו. אני עוקב אחרי פעילותו של אלון שנים רבות ואחרי מאמני תות. אני רואה את הישגיהם הרבים בשטח והנתינה ללא עלות שגם אני וחבריי קיבלתי ובזכותם עשיתי שינויים עצומים בחיי. אדם כמוך ממשיך להחפיש במקום והתעסק בעשייה והצלחות

  13. ענת Says:

    ההצלחה בחיי אדם סוחפת אחריה קנאים. מה לעשות שאתה אחד מהם וזה בסדר. היה ותמיד יהיו אנשים כמוך כי זהו טבעו של האדם.
    עם הצלחותיו של אלון יש קבלות בשטח משום שיש לי חברות וחברים רבים שעשו שינויים רבים בחייהם רק בזכותו.
    שאלה? עידן, האם ניסית להיות מאמן בתות ונכשלת?
    הניחוש שלי הוא כן כי משם נובע התסכול והכעס
    מאחלת לך שתמשיך לסבול

  14. Idan Bchor Says:

    לכרמל, אמיר וענת היקרים – תודה על התיחסויותיכם, שנראה כי באו מעומק הלב, מה שמסביר כמה וכמה שגיאות קטיב וטכביר.
    אני מעריך במיוחד את העובדה כי הגבתם בשעת התכנית עצמה, ואני מקווה כי ניצלתם לשם כך את הפסקת הפרסומות, ולא החמצתם את "התהליך" המרתק בו שידרג "המאמן הלאומי" את כישוריו ומינה את עצמו למטפל זוגי. מאחר ואני מכיר את תהליכי ההכשרה וההסמכה הנדרשים בדרך כלל במקצועות הטיפוליים, כל שנותר לי הוא להתפעל מקיצורי הדרך המתרחשים מול עינינו הנדהמות.

    באשר להשוואתי למפעלותיו של אלון גל ותרומתו לעולם ולעם היושב בציון – אכן קטונתי. לזכותי אומר כי פה ושם ניסיתי ולעיתים אף הצלחתי, אך למרבית הצער שכחתי לתאם את פעולותי עם מחלקת ההפקה של "רשת", כך שאלו לא זכו לחשיפה נאותה.

    ובתשובה לשאלה האחרונה:
    לא ניסיתי להיות מאמן בחברת תות, אבל קראתי כמה כתבות מרתקות על מר גל, קורותיו ונפלאותיו, כמו למשל זו:
    http://www.haaretz.com/hasite/spages/918368.html

    ————-
    6.12.09

    לענת,
    קבלתי את התייחסותך הנוספת הבוקר, אך מצאתי אותה בלתי ראויה לפרסום בציבור (לבלוג הזה יש גבולות משלו) – ומכיוון שכך היא הוסרה.
    זכותך להימנות על עדת מעריציו ואוהביו של אלון גל, אך אין זה המקום להתבטאויות בלתי ראויות ולנאצות אישיות כלפי וכלפי אחרים.

    לעצם העניין – אני חוזר על אמירתי בפוסט מעלה:
    אלון גל ושידורי רשת עוברים על החוק ועל אמנה בינלאומית הנוגעת לחשיפה ציבורית בלתי ראויה של תינוקות, פעוטות וילדים – תוך פגיעה בזכויותיהם וניצולם לצורך התעשרות.
    מי שרוצה להגיש כנגדי תביעת דיבה בגין אמירה זו – מוזמן לעשות זאת.

  15. ניר יהב Says:

    כרמל, ענת ואמיר,
    מסתבר שתת התרבות השבטית, בהנהגתו של אלון גל, לא נעצרת בגבולות השידור המסחרי אלא גם מזהמת בלוגים איכותיים.

    התרומה (או "ההצלחה") היחידה של אלון גל לאנושות היא ביצירת תוכנית מבישה שמגדירה מחדש את הרף התחתון של הטלויזיה המסחרית ומוסיפה עוד מסמר קטן לארון המתים של המדיום השטחי בעולם.

    לחם יש כלכ נחבד בעצלחא!

  16. יעלי Says:

    מסכימה לכל מילה.

    כל פעם שצפיתי בתוכנית הזאת. הצטערתי על כך.

    מסתבר שגבול המציצנות שלי, אינו רחב כמו שנדמה היה לי כאחת שחיה בעידן הריאליטי.

    אין לי מה להוסיף חוץ מהצטרפת לדבריך.

כתיבת תגובה