"חכו נא עוד רגע, חכו נא בשקט" – בשבחי הדחיינות כמפתח ליצירתיות וחדשנות

"חכו נא עוד רגע, חכו נא בשקט,
חכו בזהירות, המסך יורד,
הלילה איננו רק חושך על דרך,
לפעמים הוא שירים וניגון והד."
(מילים: תרצה אתר, לחן: חנן יובל)
* בקישור מטה בביצוע מעט מפתיע של אפרת בן-צור

עשרות ספרי ניהול עוסקים בתופעת הדחיינות (Procrastination) והשפעתה השלילית על חיינו האישיים והארגוניים, וכמובן גם מציעים לנו כלים ופתרונות אשר יאפשרו לנו להתגבר על נטייתנו לדחיינות ולהיות יעילים ואפקטיביים יותר (כמו למשל הספר המצוין "דחיינות" מאת פרופ' פירז סטיל, שסקירה מהירה שלו תמצאו כאן).

האם זה נכון גם כאשר אנו עוסקים ביצירתיות וחדשנות?
ספוילר: ממש לא, ואפילו ההיפך…
מיוחדים - כריכה
בספרו המצוין Originals (שיצא זה עתה במהדורה עברית תחת השם "מיוחדים" ואשר סקירה ממוקדת שלו תופיע באתר Managing By The Book מיד אחרי החגים) מציע לנו הפסיכולוג הארגוני פרופ' אדם גרנט כי בתחומים אלה דווקא משרתת אותנו "הדחיינות" היטב בשני תחומים שונים:

א. פיתוח רעיונות חדשים
כל מי שעוסק בפועל בחשיבה יצירתית יודע כי פעמים רבות רעיונות מצוינים אינם פרי של הברקה רגעית כי אם תהליך המבוסס על "אינקובציה" + "טרנספורמציה" – רעיון המתחיל בנקודה א' אך מתפתח ומשתכלל דרך נקודות ג' כ' וצ' עד שהוא מגיע לתצורתו המגובשת והמדויקת אותה "שווה" להוציא לאור… כמו שנאמר בשיר מעלה: "הלילה אינו רק חושך על דרך, לפעמים הוא שירים וניגון והד".
מיטבי הלכת יודעים כי תהליך זה נכון לא רק לתהליכי חשיבה אישיים, כי אם גם, ואולי אף ביתר שאת, כאשר מדובר בצוותי חשיבה, בהם נוספים גם מרכיבים של שכלול והתמרה של הרעיונות בין חברי הצוות.

ב. האם כדאי להיות פורצי הדרך והראשונים בשוק?
אנו נוטים לחשוב כי ממציאים ויזמים המקדימים לצאת עם מוצריהם לשוק זוכים ליתרון משמעותי על מתחריהם, ומרבים לקשור כתרים לחדשנים פורצי הדרך. לעיתים זה אכן נכון, טוען גרנט בפרק מבריק תחת הכותרת "השוטים ממהרים להיכנס", אך מבט רחב יותר (המבוסס על מחקרים מקיפים) מוכיח כי לרוב מי שקוצר את ההצלחה הרבה ביותר במונחים ארגוניים ועסקיים הם דווקא מי שמופיעים מעט מאוחר יותר.
הרציונל עפ"י גרנט: בעוד הראשונים "פורצים את הדרך" נהנים הבאים אחריהם משוק בשל יותר לרעיונות החדשים וכן מלימוד מהיר של הטעויות והכשלים אשר היו מנת חלקם של הראשונים והפקת הלקחים הרלוונטיים בכל הקשור לאיפיון המדויק של המוצר או השירות, מאפייני קהלי היעד, התימחור הנכון, שיקולי רגולציה, ועוד.

====
מעניין? מוזר? מעורר מחשבה? מרגיז?
תחשבו על זה קצת… וחיזרו עם מחשבות והתייחסויות…
=========
בקישור מטה: "הלילה הוא שירים"
מילים: תרצה אתר, לחן: חנן יובל, ביצוע: אפרת בן-צור

https://www.youtube.com/watch?v=hCnjbMP4wEE

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: