אתגר המרשמלו: מחשבות על ניהול משימות וניהול צוותים + בונוס: מחשבות על TED ועל למידה וניהול בעת החדשה

בשנה האחרונה מוצפת הרשת במאות סרטונים הלקוחים מכנסי TED. לאור ההצלחה הפנומנלית של הכנס האקסלוסיבי אשר נערך בעבר אחת לשנה בארה"ב, "הופרטו" כנסי TED  והם מוצעים היום במתכונת מקומית (TEDx) בעשרות מדינות בכל רחבי העולם, לרבות ישראל, כאשר במקביל אליהם מוצעות אינסוף מסגרות אלטרנטיביות השואפות לחקות את הפורמט המצליח – רצף הרצאות קצרות  של מרצים ממגוון רחב של תחומים. לעיתים זה אכן מבריק, אך פעמים רבות היומרה גדולה יותר מהביצוע. בקיצור: גם TED זה כבר לא מה שהיה פעם…

ההרצאה מטה חוזרת ומביאה לנו את TED הישן והטוב – 7:30 דקות מרתקות על בניית מגדלים ובניית צוותים.

תיהנו. כמה הערות והארות – בהמשך.

מהשאיפה לפתרון אולטימטיבי > לניהול פתרונות בתנועה
ניתוח מאפייניהם של הצוותים (גיל, סטטוס, הרכב הצוות) המוצג בהרצאה מספק תחמושת חכמה נוספת למי שמחפש הוכחות נוספות לאחד הכשלים המרכזיים בעולם האקדמי בכלל, וזה העוסק בתחומי הניהול והעסקים בפרט, אשר ממשיך להתבסס על פרדיגמת "הפתרון האולטימטיבי" אליו צריך לשאוף ביעילות המרבית. כל מי שעוסק בתחומי החדשנות והיצירתיות יודע כי השילוב הקטלני בין "הפתרון הנכון" לבין "מדדי היעילות" הינו אחד החסמים המרכזיים המקשים על פיתוח יצירתיות אישית וארגונית.
כיצד יפעלו מנהלים הגדלים בפרדיגמה זו בעולם תזזיתי ועתיר תהפוכות הדורש תשובות יצירתיות לשאלות חדשות והתאמה מהירה של פתרונות תוך כדי תנועה?

שינוי המיקוד הניהולי: מקבלת החלטות > לניהול התהליך
המעבר מתהליכי קבלת החלטות היררכיים לתהליכי עבודה בצוותים "שטוחים" מחייבים את דור המנהלים החדש לא רק לדעת לקבל החלטות כי אם גם לנהל את התהליך על כל מרכיביו: החל מרתימת הצוות הרלוונטי ועיצוב "כללי המשחק", דרך שימוש מושכל במתודולוגיות וכלים להעלאת רעיונות, בחינתם וקידומם ע"פ עדיפויות, המשך בשלבי ניסוי ותעייה תוך למידה והתאמה מהירה למציאות, וכלה ביישום מוצלח של הרעיון.
גם כאן מדובר בפרדיגמה ארגונית וניהולית חדשה, אשר מחליפה את השלטון ההיררכי הוותיק בצורות ניהול חדשות המבוססות על מבנה "שטוח", הקשבה יתירה לקולות מגוונים תוך הארגון (Total Innovation) ומחוצה לו (Open Innovation), ניהול מבוסס רתימה (Enrollment) ועוד…

חכמת הפרזנטציה: נונשלנטיות מוקפדת היטב
אל תטעו במראה ובסגנון הנונשלנטי של מרצים כמו Tom Wujec  אשר מככב בסרטון הזה – שימו לב לפרזנטציה הממוחשבת המבריקה שמלווה אותו (מישהו חשב על זה והכין את זה מראש) ולעזרים הטכנולוגיים המסייעים לו בזמן אמת (שני מסכים + שעון ספירה לאחור). חומר למחשבה לחלק מכוחותינו אשר אימצו לאחרונה את "המראה הזרוק" (למה? כי ככה מצליחים ב- TED…) אבל שכחו משום מה את שלבי עיצוב הרעיון, ההכנה המוקפדת והאימון המקדים…

השלב הבא: מה למדנו ממה שלמדנו
הצלחתם המרשימה של TED ואתרים אחרים המספקים מגוון רחב של תכנים קצרים וממוקדים, כמו גם השימוש ההולך וגובר בסרטונים קצרים, מסוגים שונים ומשונים (ע"ע youtube), בתהליכי פיתוח ולמידה – מהווה בסיס לחשיבה מחודשת על אופן עיצובם וניהולם של תהליכים אלה. יש מי שרואים מגמה זו באור שלילי (אינסטנט, שטחי , פופוליסטי) ויש מי שרואה בה הזדמנויות חדשות – הן עבור המורה / המנחה / הפרזנטור והן עבור קהלי היעד לסוגיהם השונים.
כמה דוגמאות למחשבות בנושא "המודל של TED" תמצאו כאן וכאן, ודוגמה עדכנית מארצנו הקטנטונת – כאן.

המודל הבא: מעולם ה-SHOW בחזרה לפורמט אישי וספונטני
האם המודל של TED אכן מיצה עת עצמו? האם הפך "מקבץ הרעיונות" המרתק ומעורר המחשבה לסוג של קרקס בו מתחרים המרצים של מי יהיה "הנאמבר" היצירתי והמבריק מכולם?
מעניין לדעת מה חושב על זה  Richard Wurman, מי "שהמציא" את TED לפני כמעט 30 שנים, ומה המודל הבא שהוא מפתח עבורנו, המוצג בקצרה כאו.

בונוס למיטיבי לכת: בין עולם הלמידה לעולם הניהול
אם הגעתם עד לכאן, אל תחמיצו את הסרטון הקצר והטרי הבא, בו מציג ריצ'רד וורמן את תפיסת עולמו באשר לדפוסי הלמידה העתידיים (מלמידה "אנכית" ללמידה "רוחבית"), ושימו לב לקשר המסתמן בין עולם הלמידה לעולם הניהול – ההופך גם הוא מהיררכי לשטוח.

[ שוב תודה  לסמדר (דרי) פרידמן על החומרים המשובחים ]

תגים: , , ,

3 תגובות to “אתגר המרשמלו: מחשבות על ניהול משימות וניהול צוותים + בונוס: מחשבות על TED ועל למידה וניהול בעת החדשה”

  1. zvika roll Says:

    כמו תמיד כתוב יפה ומעניין (וזה לא בגלל התוכן השיווקי, המושב שלי בכנס מלא)..
    יחד עם זאת, היה אפשר לקחת את זה רחוק יותר. העניין לטעמי הוא לא המעבר "מהפתרון האולטימטיבי לניהול פתרונות בתנועה" (בו גם אתה מניח שקיימים פתרונות…) אלא איך מנהלים כשבאמת אין פתרון? ניהול התהליך מתייחס לשלב ההטמעה והיישום של החלטות. הבעיה הגדולה יותר היא בשלב ההחלטות עצמן. כשאין פתרונות (כי הבעיות חדשות מדי, סבוכות מדי או מרושעות מדי) צריך לשבור את הראש ולפתוח את הראש. וכאן TED משמש פלטפורמה מרתקת. ריבוי, חוסר ליניאריות, הבניה חלקית, שיח, מפגש של רעיונות ואנשים – אלה אבני הבניין שמאפשרים לחדשנות לצמוח. לקשר בין מה שלא קשור, לחבר בין מה שלא מחובר, זו הזירה וזה כוחו של הפורמט. מהיר, שטחי לפעמים, אבל מגרה, מערער, מחדש ומפתיע. אליטיסטי להפליא ופתוח להדהים.
    ובעניין הביקורת. אם נקרב את המבט אפשר להתחיל לראות את הזיעה, את המאמץ ואת הנפילות (הקטנות) פה ושם. הרמה כבר לא אחידה, וקולות שחיקה נשמעים מדי פעם בין גלגלי הפורמט (בעיקר בגרסאות הפריפריה של TED). זה עוד לא הסוף. לכל היותר זו רק התחלתו. ועד שהוא יגיע עוד יבליחו רגעים מרגשים, רעיונות חדשניים ומפגשים מפתיעים. עדין יש למה לחכות.

  2. Idan Bchor עידן בכור Says:

    צביקה – כמו תמיד, אנחנו חושבים באופן דומה, גם כשנדמה אחרת. קרא שוב את הפסקה העוסקת במיקוד הניהולי (מקבלת החלטות > לניהול התהליך) וראה שהיא מתייחסות בדיוק למקומות בהם אין "פתרונות מדף" – ובהם נדרש תהליך חשיבה אחר לחלוטין.
    באשר לעתידו של TED – עדיין נכונו לו ימים רבים, גם אם הרמה תהיה אחידה פחות. במקביל, כדאי להקשיב למגמות העתידיות שבמרכזן הקטנת ה"שואו" לטובת השיח הפתוח "בגובה העיניים" עליו מדבר וורמן בסרטון השני.
    ברמת הקופירייטינג הייתי מעדכן את הסלוגן מ- Ideas worth SPREADIND ל- Ideas worth SHARING.

    הכי חשוב: בהצלחה בכנס. הגיע הזמן למכה קלה בכנף הג'מבו של מערכת החינוך…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) Says:

    תודה על השיתוף, מעורר מחשבה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: