דירוג החברות החדשניות של Forbes לשנת 2012: Salesforce מובילה בראש – ואיפה נמצאות גוגל ואפל?

דירוג 100 החברות החדשניות בעולם, המתפרסם החודש במגזין העסקים Forbes עשוי להפתיע את ציבור חובבי החדשנות בכל רחבי בעולם – בעוד שבצמרת הדירוג נמצאות חברות רבות אשר אינן מככבות בדרך כלל בעיתונות העסקית בהקשרי "חדשנות", הרי שדווקא חברות המזוהות בציבור כחדשניות זוכות לדירוג נמוך יחסית, כשהדוגמאות הבולטות ביותר הן גוגל המדורגת במקום ה- 24 וחברת אפל המדורגת במקום ה- 26 בלבד. מה קורה כאן?

הטבלה המלאה – כאן

שאלת ביליון הדולר – איך מודדים ומכמתים חדשנות?
"דירוג החברות החדשניות בעולם" המתבצע זו השנה השנייה  על-ידי מגזין Forbes ובית הספר לעסקים של Insead מציף את אחת השאלות המרכזיות המטרידות את העוסקים בתחומי החדשנות – כיצד ניתן לכמת את מרכיבי החדשנות "ולהוכיח" את תרומתה להצלחתן של חברות?

כתשובה לשאלה זו בחרו עורכי המצעד במתודולוגיה אשר בוחנת את שיעורי הצמיחה (Growth)  וההחזר על ההשקעה (ROI) אך מדרגת את החברות על-פי פרמיית החדשנות (Innovation Premium) אשר מבטאת את תרומת החדשנות לביצועי החברה ביחס לחברות אחרות בתחום שבו היא פועלת. הבחירה במתודולוגיה זו אינה מקרית אלא משקפת את תפיסת העולם הרואה בחדשנות לא רק יתרון (אפשרות להרוויח יותר) כי אם גם יתרון תחרותי (אפשרות להרוויח יותר ממתחריך הישירים).

ניתן כמובן להרהר ולהתווכח על הבחירה בפרמיית החדשנות כציר הבלעדי לדירוג, וכן על האופן בו מחושבת "פרמיה" זו מבחינה מחקרית, אך אין ספר שהיא מבטאת תפיסה ניהולית ברורה על-פיה חדשנות אינה רק נחלתן של חברות "טכנולוגיות" – אלא כלי מרכזי ביצירת יתרון תחרותי עבור כל ארגון, יהיה תחום עיסוקו אשר יהיה.

[ הערה 18.9.12 ]
את הדירוג מעלה מבססים פורבס ואינסאד על סמך נתוני  החברות לשנת 2011. יש להניח שהזינוק בביצועיה ובשוויה של אפל, אותו אנו רואים בימים אלה עם השקתו המוצלחת של האייפון 5, יבוא לידי ביטוי בדירוג שלה בטבלה בשנה הבאה.

"חדשנות" מול "מצוינות תפעולית" – האמנם?
תובנה נוספת הבאה לידי ביטוי בצמרת הטבלה, משקפת את הדילמה הניהולית הקלאסית שבין השקעה בחדשנות המתמקדת לכאורה בפיתוח מוצרים ושירותים חדשים, לבין עיסוק במרכיבי התפעול המתמקדים בהקטנת עלויות (ע"ע "התמקדות", "התכנסות", "ניהול רזה" וכדומה). מקומן הגבוה בדירוג של חברות הפועלות בתחומי הבריאות (HealthCare)  משקף את המהפך של השנים האחרונות בתחום זה בארה"ב ובמדינות נוספות –  מתפיסה ניהולית המתמקדת בקיצוץ עלויות בטווח המיידי (ובראשן עלויות פיתוח לסוגיהן השונים) לתפיסה הרואה בחדשנות מרכיב קריטי המסייע ליצירת יכולות חדשות ואפקטיביות יותר לטווח הבינוני והארוך.  חומר למחשבה לכל מי שמכיר מקרוב את עולם הבריאות בישראל…

מרכיבי ההצלחה: שאלה של מנהיגות
את סוד ההצלחה של החברות המובילות תולים אנשי Insead בשלושה גורמים מרכזיים (The 3 Ps):
People –  בחירה והעסקה של אנשים, בכל רמות הארגון, אשר מסוגלים "לחשוב אחרת" ועידודם לעשות זאת בחיי היום-יום של הארגון.
Process – עיצוב וניהול שיטתי של תהליכי חדשנות בארגון, לא רק בהיבטי פיתוח של מוצרים ושירותים חדשים, כי אם גם בהיבטים של תהליכי עבודה וממשקים מכל הסוגים.
Philosophies –  עיצוב מחודש של "תפיסת ההפעלה"  (ואם תרצו – התרבות הארגונית), המאפשרת ומעודדת תהליכי חדשנות בכל הרמות ובכל תחומי הפעילות של הארגון.

מבט מקרוב על החברות המובילות את הטבלה מגלה כי על פי רוב עומדים בראשן מנהלים אשר מגלמים הלכה למעשה את שלושת הגורמים ומהווים דוגמה אישית (Modeling) לכל אנשי הארגון – הם מגלים סקרנות החורגת מעולמו הצר של הארגון אותו הם מנהלים, נוהגים להפגש ולהתייעץ דווקא עם אנשים בעלי תפיסות ודעות שונות משלהם, מגייסים ומעסיקים עובדים ומנהלים אשר יוצרים מגוון ושונות (Diversity), הם מעודדים רעיונות חדשים והתנסויות חדשות גם אם אין בהם "תועלת מוכחת ומיידית", והם אינם נבהלים מהכשלונות הנלווים לעיתים לתהליכי חדשנות. סקירה מעט רחבה יותר של "כישורי ההמנהיגות" המעודדים חדשנות ארגונית תמצאו כאן.

שיפה ושונה תהא השנה…
הזדמנות מצוינת לאחל לכולנו שנה מוצלחת, יפה ושונה… שנה טובה!

תגים: , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: