אקולוגיה בזמן אמת: כשכוונות ירוקות פוגשות תקשורת אדומה

החדשות הטובות: יש לנו פארק חדש – ירוק, אקולוגי ועתיר כוונות חיוביות
את המסע האישי לשינוי אני מתחיל (כמעט…) מדי יום בהליכת בוקר בטיילת שלאורך פארק שקמונה, אשר הושק לא מכבר על-ידי עיריית חיפה, לאחר קרוב לשנתיים של עבודות פיתוח והקמה. בשונה מפארק הכט המקביל לו ממזרח – אשר מיועד לבילוי משפחתי והכולל מדשאות מטופחות, מתקני ספורט ומשחקים – נועד פארק שקמונה להיות פארק "אקולוגי" אשר ישתלב בסביבת החוף הטבעי, תוך דגש על שיחזור ושיקום של הצמחיה הטבעית האופיינית לקו החוף באיזור זה. הטיילת ומתחמי המנוחה המשולבים בה מעוצבים בצניעות רבה, ומשאירים את הבמה לים הכחול ולצמחיה שבימים אלה נצבעת בירוק, צהוב וסגול. אין ספק שהכוונות טובות, ויפה לראות שהחשיבה "האקולוגית" תופסת מקום גדל והולך בארצנו בכלל ובעירנו בפרט.

החדשות הרעות: חבל שאת כל זה "עוטפת" תקשורת שלילית ואדומה
מצער לגלות כי החשיבה האקולוגית והחיובית אשר איפיינה את שלבי התכנון והביצוע בשטח, התחלפה לחשיבה "השלילית" המאפיינת את השילוט החדש אשר עוטף את הפארק בכניסות אליו ולאורכו. כדאי לזכור כי גם תקשורת לכל סוגיה הינה חלק מהסביבה הכוללת בה אנו פועלים, ואם תרצו: המרחב האקולוגי.

הבחירה במסרים שליליים בלבד (אסור…! אין…!) בודאי שאינה תורמת לחוויית הלקוח המבקר בפארק, והופכת אותו מאורח רצוי (המתבקש לסייע למאמץ ולשמור על הפארק) לסוג של מפגע המוזהר מלממש את כוונותיו הזדוניות… לא חבל?

כך עושים זאת נכון: לשתף, לעודד "מה כן", להבהיר "מה לא" – ולהיפרד כידידים
מבנה נכון של תקשורת שיווקית בסביבה מסוג זה, רצוי שיכלול שילוב של מסרים היוצרים שיתוף ("ברוכים הבאים! השקענו מאמצים רבים במטרה… עיזרו לנו לשמור על…"), מסרים המעודדים התנהלות חיובית ("אנא השליכו את האשפה לפחים הנמצאים בסמוך. תודה!"), ובמידת הצורך גם מסרים מדויקים המבהירים את האיסורים הרלוונטייים ("הדלקת אש בחוף אסורה"). במידה והאיסורים המפורטים בשלט תופסים נפח משמעותי, כדאי לשוב לאחריהם למסר חיובי ומשותף ("אנו מאחלים לכם בילוי נעים ומהנה"), אשר יחזיר לשלט כולו את הרוח החיובית.
המלצה נוספת היא לשלב בשילוט מספר טלפון אליו ניתן לפנות ולדווח על תקלות ומפגעים (שהרי רובנו נעים עם טלפונים כל העת) – הן לצרכים פרקטיים בזמן אמת, והן כמרכיב תקשורתי המשדר הקשבה ואכפתיות. 

למיטיבי לכת: מבט חדש על מרכיבי המרחב האקולוגי
מקומו ההולך וגדל של עולם התקשורת בחיינו מחייב אותנו להרחיב את תפיסת "איכות הסביבה" מתפיסה המתמקדת בהיבטים הפיזיים לכזו המתייחסת לכלל מרכיבי המערכת ("אקו-סיסטם"), תוך הבנה שלמרכיבים התקשורתיים, על כל שלל ערוציהם, יש השפעה משמעותית על "איכות החיים" ועל החוויה הכוללת שלנו ושל לקוחותינו, כמי שפועלים בתוך מערכת זו. מכאן שעלינו לפעול כך שגם מרכיבי התקשורת (משילוט ועד מגוון מוצרי התקשורת השיווקית של הארגון) יבטאו נכון את התפיסות והערכים האישיים והארגוניים אותם ברצוננו לבטא ולקדם.
המלצה: צאו לסיור קצר בארגונכם ובסביבת הפעולה שלו, שימו לב לכל ממשקי הלקוח (ואם אתם צדיקים – גם ממשקי הספקים וכדומה), ובידקו כי כל מרכיבי התקשורת אכן הולמים את כוונותיכם. בהצלחה!

תגים: , , ,

תגובה אחת to “אקולוגיה בזמן אמת: כשכוונות ירוקות פוגשות תקשורת אדומה”

  1. שולה Says:

    מסכימה מאוד, גם בהיבט ההתנהגותי – כי מילים מייצרות התנהגות. אם נגיד מה כן, סביר להניח שזה מה שיקרה – כי כשאומרים מה לא – זה משאיר מרחב גדול של אפשרויות לגבי מה כן, ולא בטוח שזה מה שאנחנו מעוניינים בו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: