שופרסל יודעת שאנחנו לא פראיירים… ובטוחה שאנחנו מטומטמים

פרולוג: "כמו ששם צחקנו, לא בכינו שנים"
(מאיר אריאל, "דאווין של שיר מחאה", מתוך התקליט "וגלוי עיניים", 1984)
את התמונה הראשונה שצילמתי היום בסניף "שופרסל שלי" במרכז המסחרי של סטלה מאריס בחיפה, התכוונתי לשגר דווקא לפינת הצחוקים של דאחקה עכשיו – האח הקטן והמופרע של הבלוג הזה, בו מאופסנות דאחקות שונות ובתוכן שפע שלטים הנושאים בגאון טעויות מביכות. אלא שסקירה מהירה של האריזות האחרות על מדפי הפיצוחים של הסניף הפכה את הצחוקים למחשבה עגומה: האם שופרסל באמת חושבת שאנחנו עד כדי כך עצלנים ומטומטמים?

חוק הגנת הצרכן: העיקר שלא יעשו ממך פראייר
פרק ד' של חוק הגנת הצרכן 1981 – התשמ"א, המוקדש לנושא סימון טובין והצגת מחירים נועד להגן עלינו, בין היתר, מהטעיות הנגרמות מההבדלים הקיימים בין גדלי אריזות שונים, וזאת באמצעות הצגת המחיר ביחס ליחידת משקל סטנדרטית של 100 גרם. מעבר להיבטים הרשמיים, יש כאן גם הגנה על שמנו הטוב – שימוש מושכל במידע יאפשר לנו לא רק ליהנות מקנייה חכמה יותר, אלא יציל אותנו מלהשתייך למעמד הנמוך ביותר של עולם הצרכנות הישראלי: להיות פראייר.

 "לא פראייר, אבל עצלן ומטומטם"
(נ. דנקנר, י. תשובה, א. בן-דב ואח', "הצרכן הישראלי – קווים לדמותו",  2011-2012)
עיון מהיר באריזות הפיצוחים המוצעות לנו על המדפים, מגלה ששופרסל מצליחה ליצור את הקסם האולטימטיבי: היא עונה על דרישות החוק ומציגה לצד מחירי האריזות גם מחירים יחסיים ל- 100 גר', היא מחזקת את תחושתנו שאנו לא פראיירים ולא משלמים יותר מדי, ולמרבית הפלא היא גם עושה עלינו סיבוב נאה – בזכות היותנו עצלנים ומטומטמים.
שורו, הביטו וראו.

המוצר: קשיו קלוי ענק
המשקל: 250 גר'. המחיר לצרכן: 26.99 ש"ח. המחיר המוצג ל-100 גר': 10.00 ש"ח
המחיר האמיתי ל-100 גר' (27/2.5): 10.80 ש"ח
שיעור ההטעייה: 8%

המוצר: בוטן קלוף קלוי
המשקל: 250 גר'. המחיר לצרכן: 10.99 ש"ח. המחיר המוצג ל-100 גר': 4.00 ש"ח
המחיר האמיתי ל-100 גר' (11/2.5): 4.40 ש"ח
שיעור ההטעייה: 10%

המוצר: גרעין שחור קלוי
המשקל: 250 גר'. המחיר לצרכן: 7.99 ש"ח. המחיר המוצג ל-100 גר': 2.80 ש"ח
המחיר האמיתי ל-100 גר' (8/2.5): 3.20  ש"ח
שיעור ההטעייה: 14.3%


המוצר: מנצ'יס
המשקל: 250 גר'. המחיר לצרכן: 9.99 ש"ח. המחיר המוצג ל-100 גר': 3.20 ש"ח
המחיר האמיתי ל-100 גר' (10/2.5): 4.00 ש"ח
שיעור ההטעייה: 25%

אפילוג:
יש עורך דין באולם?

——————————–

[ עדכונים מהשטח – 24.2.2012 ]
בינתיים העברתי תלונה מסודרת ועניינית הן לשופרסל (באתר החברה) והן למועצה לצרכנות ולארגון "אמון הציבור".
משופרסל ומהמועצה לצרכנות עדיין לא קבלתי כל התייחסות נכון לרגע זה.
מארגון "אמון הציבור" קבלתי ב- 22.2.12 העתק של פנייה בנושא שהם העבירו לשופרסל.
עדכונים נוספים – כאשר יהיה מה לדווח.

[ עדכון 28.2.12 ]
מהמועצה לצרכנות ומרשת שופרסל עדיין לא הגיעה כל התיחסות לפנייה אליהן.
מי שעושה את מלאכתו נאמנה הוא ארגון "אמון הציבור" אשר מעביר אלי היום את התיחסותה של מנהלת קשרי הלקוחות של שופרסל, המובאת כאן כלשונה:
"העתק מהפניה הועבר לגורמים הרלונטיים ברשת ונמסר לנו כי מדובר בתקלה במערכת המידע ביחס למספר מצומצם של מוצרים נשוא הפניה. אנחנו פועלים לתיקון התקלה ומודים על הפניית תשומת הלב".

כלומר, במקרה עליתי על כמה מוצרים שבמקרה חלה לגביהם תקלה…
מאחר ומנסיוני "תקלות נקודתיות" במערכות מידע הן על-פי-רוב חלק מתקלות מערכתיות רחבות יותר, בכוונתי לשוב לסניף ולבדוק בו שורה רחבה יותר של מוצרים.   

בשולי הדברים: העובדה כי רשת שופרסל מיהרה להגיב לפניית "אמון הציבור", אך לא הגיבה עד רגע זה לפנייתי הישירה אליה – היא חומר למחשבה ולפוסט נפרד.

 

תגים:

7 תגובות to “שופרסל יודעת שאנחנו לא פראיירים… ובטוחה שאנחנו מטומטמים”

  1. ערןב Says:

    מעניין. האם פנית להנהלת הסניף והסבת את תשומת ליבם לשגיאות הללו? אם כן, מה הייתה תגובתם, ואם לא, מדוע לא?

  2. Idan Bchor עידן בכור Says:

    ערן שלום,

    לשאלותיך – לא פניתי להנהלת הסניף. מדוע?

    א. הזמן אותו אני מקציב לקנייה בשישי בצהרים (עיתון + 2-3 השלמות חיוניות) עומד על 10 דקות. כאשר שופרסל ו/או ארגונים אחרים יעסיקו אותי כיועץ לשיפור השירות ו/או שיפור הביצועים כמובן שאשמח להקדיש לנושא את כל הזמן הנדרש לכך.

    ב. לא ברור לי האם התקלה נובעת "מטעות אנוש" ברמת המתימטיקה הבסיסית (ואז – היכן תהליכי בקרת האיכות שאמורים לזהות ולמנוע את הפאדיחות), או מכוונה זדונית להטעות אותנו (ואז…).
    בכל מקרה – ההחלטות על מחירים ועל אופן הצגתם מתקבלות ברמת המטה ולא ברמת הסניף עצמו. סביר להניח כי זו גם התשובה שאקבל ממנהל הסניף, שבמקרה הטוב יבטיח "להעביר את זה הלאה" ובמקרה הנפוץ ישכח מזה אחרי 30 שניות.

    ג. מי שבאמת אכפת לו – דואג לנטר את הרשת ולמצוא אזכורים מסוג זה (ראה פוסט קודם שלי בנושא רשת סטימצקי – שהגיבה מיידית באופן מקצועי ומפרגן). מי שלא אכפת לו – לא יטפל בזה ממילא (אה פוסט קודם תחת הכותרת "איך נדע אם לא נדע").

    ד. אני סבור שאחד האתגרים שלנו, כצרכנים וכאנשי מקצוע, הוא להעלות את המודעות של כלל הצרכנים לעמידה על זכויותינו ולמניעת "הטעיות לרעה" כמו במקרה זה. אם הפוסט הזה אכן תורם לכך שאני, אתה וצרכנים נוספים נבדוק בשבע עיניים את "ההצעות השיווקיות" המוגשות לנו – הרווחתי את שלי.

  3. ערןב Says:

    השארתי הודעה דרך "צור קשר" בעמוד הפייסבוק של רשת שופרסל, עם קישור לרשומה זו. אולי ירצו להגיב, ואפילו לתקן את הטעון תיקון.

  4. קלאודיה רוגל Says:

    לצערי, מהכרותי הקרובה עם רשתות שיווק לאורך שנים,
    הם בד"כ לא נוטים לטעות וכל עשירית האגורה חשובה להם…
    (הם דואגים לדרוש דיוק שכזה מהספקיות שלהם!)
    נשאר לשלוח את זה למדיה…
    תודה על העדכון,
    קלאודיה

  5. שולה Says:

    אם היה לי פייסבוק הייתי משתפת את כווווולם…
    מרתיח ומרגיז, הייתי מאוד רוצה להאמין שיש כאן משהו תמים….
    אם יש כאן תקלה מערכתית – זה אומר פגישה גבוהה ברווח, ועל זה יש נטייה לעלות מהר יותר.

    האם עלית פעם על טעות הפוכה?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: