המרמרה כמשל: לעשות את הסוויץ' – האתגר הפיקודי והניהולי

במרכז תכנית "עובדה" האחרונה (10.2.2011) עמדה כתבתו של בן שני על שייטת 13. לצערנו, התגלתה הכתבה, אשר שפע הפרומואים האנרגטיים אליה הבטיחו לגלות לנו "מה באמת קרה על סיפון המרמרה – חשיפה ראשונה ובלעדית דרך מצלמת הקסדה של אחד הלוחמים", כעוד כתבה נוטפת דבש אותה יוכל דובר צה"ל היוצא לקטלג בנחת בקטגוריית "כך הצלחנו". כמו רבים אחרים לפניו, נפעם בן שני מההזדמנות שניתנה לו להיכנס "לבסיס הסודי" שבעתלית, ומילא בקפידה את הנחיות המארחים ואת ציפיותיהם – מקסימום חשיפה (מטושטשת, כמתבקש) של בחורינו המצויינים משכשכים במים הקרים, ומינימום שאלות קשות למפקדיהם.

הבה נשים בצד את תשדירי השירות הרבים אותם הצליח דו"צ לשתול בכתבה (החל מצילומי האימונים המפרכים, דרך היועצת הארגונית צחורת המדים השותפה לסודות "שאנחנו אף פעם לא נדע", וכלה בשיחות הרומנטיות עם הקצינים המסוקסים, אי שם בבטן המבצר הנטוש ועל הספסל מול הים) – וניגש ישירות לנושא שלשמו התכנסנו מול המסך: ההשתלטות על המרמרה – מה באמת קרה שם, ומה למדנו מכך?

ההבטחה הפרומואית "לצילומי הקסדה" מתגלה מיד כחסרת כל ערך ממשי – מעבר לאיכות הצילום הגרועה והחלקית, לא מוסיף הצילום דבר למה שידענו קודם: כאוס מוחלט האופייני לאירועים מסוג זה, ופעולה נחרצת של הלוחמים עצמם, אשר נקלעו למציאות שונה לחלוטין מזו אליה הם הוכנו.

לעשות את הסוויץ' היא נקודת המפתח בשיחת הספסל של בן שני עם רס"ל י', לוחם השייטת שמצלמת הקסדה שלו היא לכאורה הטריגר המרכזי לתשדיר כולו. י' הוא אחד המודלים האולטימטיביים לדמותו העכשווית של הלוחם בצה"ל: חובש כיפה, תושב רמת הגולן, שקט וצנוע, אבל יודע "לתת פייט" כשצריך, או כמו שהוא מגדיר זאת יפה בשפתו שלו: לעשות את הסוויץ' – מאדם שקול וחביב לסוג של "חיה רעה" הממוקדת כולה בקרב וביריב שלפניה. מי שמכיר מצבי לחימה כאוטיים, ובעיקר כאלה המתרחשים "בטווח אפס" יודע עד כמה היכולת הזו הינה קריטית ברגע האמת.

אלא שזה גם הרגע לעשות את הסוויץ' מהרמה האופרטיבית של הלוחמים הנלחמים על חייהם על הסיפון, לרמת המפקדים ומקבלי ההחלטות אשר שיגרו אותם אליו כשהם מצויידים ברובי צבע וציפיות ל-"קצת דחיפות וקללות"  – וכאן טמונה ההחמצה הגדולה של בן שני ככתב ושל אילנה דיין כמובילת התכנית כולה. לרגע דומה כי הסיסמה אותה למד בן שני מהלוחמים – "לא מדברים במים" – השתלטה עליו ועל התכנית כולה, והפכה ל-"לא מדברים בעתלית" ו-"לא מדברים באולפן".

שכן, בשונה מהלוחמים הנדרשים לעשות את הסוויץ' מול ההמון על הסיפון השוחר להורגם, מתמודדים מפקדיהם עם הצורך לעשות את הסוויץ' הרבה קודם לכן –  כאשר תמונת המצב המתגלה בשטח הינה שונה לחלוטין מזו אליה הכינו את עצמם ואת הלוחמים. רמז לכך ניתן למצוא בפער בין צילומי האימון השגרתי להשתלטות על אניית סוחר, המשולב בתחילת התכנית (האתגר האופרטיבי: לחבר את סולמות החבלים ולטפס עליהם בזריזות) לבין הסיטואציה שהתגלתה על המרמרה – התנגדות אקטיבית אשר מנעה מהלוחמים לממש את שיטת הביצוע אליה הם מאומנים ומכוונים מאז ומעולם (ולמרבית הדאגה, אליבא צילומי התכנית, גם כיום).

החל מכאן, יש להבדיל בין הדרג הלוחם לבין הדרג הפיקודי הצופה במתרחש והאמון על קבלת ההחלטות וניהול המשימה הכוללת. שכן, מה שמהווה "הפרעה בביצוע" עבור הלוחמים שבשטח, אמור לאותת למפקדיהם על חוסר תקפותן של הנחות היסוד שעליהן מושתת תכנון המשימה כולה, ובראשן הציפיה להתנגדות מינורית – ממנה נגזר אופן הביצוע, החימוש התמוה ברובי צבע, גלישת הלוחמים מהמסוקים לסיפון העליון וכן הלאה.

ההתנגדות האלימה בה נתקלו הלוחמים אשר ניסו לעלות לסיפון בנוהל ההשתלטות המקובל , בצד צילומי המזל"ט אשר ריחף כל העת מעל הזירה, אמורים היו להוות איתותי אזהרה המצטרפים זה לזה, מתריעים על קריסתה של קונספצית הביצוע כפי שתוכננה ותורגלה, ומחייבים עצירה ובחינה מחודשת של תמונת המצב ואפשרויות הפעולה הנגזרות ממנה. כמעט למותר לציין כי עצירת המהלך בנקודת זמן זו, תוך ניתוק המגע הפיזי עם האנייה ואנשיה, היתה מאפשרת בדיקה שקולה של חלופות פעולה אחרות, המותאמות לסיטואציה הקיימת בשטח (ולמען הסר ספק: הגלשת לוחמים בודדים אל תוך ההמון האלים שעל הסיפון, כמו גם עצם הכנסתו של מסוק עמוס לוחמים אל מעל המון זה, אין בהן כל הגיון מבצעי ויש בהן שפע סיכונים מיותרים, כפי שהוכיח ההמשך).

זה המקום בו נבדלים "דרגי השטח", שברשותם תמונה צרה וחלקית של המציאות בה הם פועלים, מדרגי הפיקוד שברשותם לא רק תמונה רחבה ועשירה יותר, כי אם גם "מרחב החלטה" וסמכויות רחבות הרבה יותר. במילים אחרות: בעוד שלרשות הלוחם הבודד בשטח עומד בעיקר הכוח הפיזי והנפשי (היכולת לספוג מהלומות, להתעשת ולהפוך "לחיה רעה" – לשלוף את האקדח ולירות בתוקפים המבקשים לכלותו), הרי שלרשות מפקדיו אמור לעמוד גם המוח – היכולת לזהות את תמונת המצב ואת המציאות כפי שהיא, שונה ככל שתהיה מזו אליה התכוננו, ולהתאים את הפעולות למציאות חדשה זו. 

הבחנה זו, בין השימוש במשאבי הכוח לבין משאבי המוח, כמו גם היכולת לבצע Reset ועדכון מהיר של אופן הפעולה לנוכח מציאות עתירת שינויים, אמורות להיות לטעמי בין הנקודות הקריטיות במסלול הכשרתם של מפקדים במעלה הדרך מרמת "השטח" לרמת הפיקוד הבכיר, כמו גם בתהליכי הכשרתם של מנהלים בכירים (ר' בהמשך). 

ואם נחזור אל בן שני ואילנה דיין, הרי שכאן בדיוק נעצרה התכנית – ברמת מצלמת הקסדה של הלוחם על הסיפון: זה מה שהוא ראה, זה מה שהוא הבין וחווה, כך הוא פעל. מה עבר בראשיהם של מפקד השייטת, מפקד חיל הים ושפע עוזריהם בחמ"לים שמסביב, מדוע לא עצרו את הביצוע על המרמרה מיד עם קריסת הקונספציה שעמדה במרכז תכנונו (שלא לדבר על תהליך הולדתה של קונספציה זו, וחוסר הכנת חלופות רלוונטיות) – כל אלה נשארו חבויים מאיתנו, עמוק מתחת לפני המים הקרים, או שמא טמונים בקירות האבן של "בית השומר" בעתלית.

לעשות את הסוויץ' – האתגר הניהולי בסביבה דינאמית ועתירת שינויים
ההכרה באופייה הארעי וההפכפך של סביבת הפעולה בה פועל הארגון, והצורך לבחון אותה באופן אינטנסיבי ומפוכח – הם חלק מהאתגרים המרכזיים העומדים כיום בפני מנהלים בארגונים הרוצים ליצור לעצמם הצלחה מתמשכת.

גם כאן נמצא את הפער בין דרגי השטח ובראשם אנשי "הקו הראשון" – אותם עלינו להמשיך להכשיר ולאמן כך "שילחמו בשיניים" מול כל אתגר טכנולוגי, כלכלי, שירותי או שיווקי עימו הם נתקלים – לבין דרגי הניהול אשר אמורים לראות את הזירה הרחבה, לזהות את השינויים ואת המגמות הנוצרות בה, ולבחון למולן את הנחות העבודה ואת דרכי הפעולה הנגזרות מהן.

לפרק המלא של "עובדה" (48 דקות)

תגים: , , , ,

תגובה אחת to “המרמרה כמשל: לעשות את הסוויץ' – האתגר הפיקודי והניהולי”

  1. MoR Says:

    יופי של ביקורת, וכמו כן – השלכה לאי-הודאות העסקית. תמשיך כך!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: