Facing Facebook: whether you LIKE it or not

יש החלטות שמתקבלות בתוך שבריר שנייה, ויש כאלה שדורשות זמן רב. יש מי שיקראו לזה "אינקובציה" ויצדיקו את הזמן והדרך, ויש שיגדירו את זה כהתברברות מיותרת ויצטערו על האנרגיה שהושחתה לריק. כך או אחרת, השבוע החלטתי שלפחות חלק (ובעתיד, כנראה שהחלק העיקרי) ממאמצי השיווק שלי חייבים לכלול חיזוק הנוכחות האישית והמקצועית בזירה של פייסבוק. נכון להיום, נראה כי היא לא תהיה הזירה הבלעדית, אלא תתחבר לזירת וורדפרס  בה אתם נמצאים ברגע זה (אם כי בפורמט שונה מעט), ואולי גם לרשת המקצועית של לינקדאין.

3 סיבות מרכזיות מביאות אותי לתובנה כי פייסבוק הוא הדבר הבא עבור כולנו:

The WINNER takes it all
פייסבוק היא כיום השחקן הגדול ביותר והגדל ביותר ברשת. בדומה למתרחש בזירות שיווקיות אחרות, ומעצם היותה של הרשת נטולת "רגולציה מרסנת", הולכת ומתבטלת ההתפלגות הקלאסית של נתחי השוק בין השחקנים הפועלים בו, כאשר המנצח משתלט על הטריטוריה – באופן בו רוב הלקוחות מגיעים אליו ועוברים דרכו.
בשונה מהחשש הקלאסי, לפיו הארגון המונופוליסטי ינצל לרעה את תלות הלקוחות בו, אני מאמין כי בעולם הוירטואלי העתידי תהפוך המסה האדירה של הלקוחות לכוח חיובי אשר ישפיע על כיווני ההתפתחות ועל איכות השירות הניתן לנו.

מרשת חברתית – למרכזת תוכן
הזירה של פייסבוק צברה את כוחה עד כה בזכות יכולותיה "החברתיות", אך כבר כיום הולכים ומתרחבים הערוצים והכלים המשולבים בה אשר הופכים אותה למרכזת (Hub) המהווה את חוליית הקישור בין זירות ופלטפורמות שונות. כלומר – גם אם נמשיך להחזיק את התכנים עצמם בפלטפורמות אחרות, תהווה פייסבוק את החוליה המקשרת בינהן, ולאורך זמן גם תהווה את המקום המועדף לחיפוש תכנים. ומכאן, שהחזקת נוכחות כזו או אחרת בפייסבוק תהפוך למטלת חובה (Must) לכל מי שרוצה להגיע לציבור או לאפשר לציבור להגיע אליו.

באשר לקרב השיווקי  בין גוגל לפייסבוק, הבחירה שלי היא ברורה: לטעמי קל הרבה יותר להוסיף יכולות חיפוש לאתרי תוכן, מאשר להוסיף יכולות תוכן למנועי חיפוש. זה לטעמי ההסבר לפער ההולך וגדל בשיעורי הצמיחה של פייסבוק לעומת גוגל, פערים אשר להערכתי רק ילכו ויגדלו.
כדאי גם לציין כי כמשתמשים מהשורה, אין עבורנו כל סתירה בין התפתחותן במקביל של פייסבוק (כצומת תוכן ומידע) ושל גוגל (ככלי לחיפוש תוכן), אך כאשר נצטרך לבחור היכן להשקיע את המשאבים – נראה כי נידרש להשקיע יותר בניהול הנוכחות, באמצעות ניהול תכנים בפייסבוק ובפלטפורמות אחרות, גם אם השקעה זו תבוא על חשבון ההשקעה בכלי SEO ודומיהם.

מהעולם האישי – לעולם הארגוני והעסקי
פייסבוק קנה את מקומו בזכות יכולת החיבור והשיתוף בין אנשים כפרטים. קפיצת המדרגה הבאה תחול כאשר אותן יכולות יוצעו גם לארגונים ממשלתיים, חברתיים ועסקיים, תוך התאמה למאפיינים ולעולמות התוכן של ארגונים אלה. מגמה זו כבר מתחילה לבצבץ בדמות יכולות ופיצ'רים חדשים המוצעים לנו בקצב גובר והולך, ולהערכתי תשנה תוך זמן קצר יחסית (שנה – שנתיים לכל היותר) את פניו של פייסבוק – אשר יהפוך מצומת מפגש בין אנשים לצומת רחבה הרבה יותר המפגישה גם  בין אנשים לעסקים וארגונים  ובין אלה לבין עצמם.

… ובינתיים, בחיים האמיתיים
כדי שנצליח להיות שם במלוא כוחנו כאשר הפוטנציאל העסקי והשיווקי יגיע לכדי מימוש, כדאי שנתחיל להכיר טוב יותר את פייסבוק ויכולותיו הקיימות והעתידיות, גם אם בדרך נצטרך לסבול משפע השטויות והמיטרדים אותם הוא מספק לנו כיום, המתוארים באופן נפלא בסרטון הקצר הזה:

תגים: ,

4 תגובות to “Facing Facebook: whether you LIKE it or not”

  1. nililandau Says:

    הי עידן,
    אהבתי (כלומר LIKE..).
    אכן, גם אני הגעתי למסקנה (אמנם עם פחות נתונים תיאורטים) שפייסבוק זה המקום שבו כולם נמצאים ולכן כדאי לי להיות שם, בתור בעלת עסק שמעוניינת לשווק אותו.
    וכך אני עושה. בחודשיים האחרונים הגברתי את נוכחותי הפייסבוקית, התחלתי לצבור חברים, פתחתי עמוד לעסק וקבוצות לתחום.
    האמת היא שאני גם די נהנית מזה, אז מה רע?
    ובנוסף, מתחברת למה שכתבת שיש תחושה שהפייסבוק רק הולך ומשתכלל.ץ.ץ

    טוב, אז חפשו אותי בפייסבוק
    http://www.facebook.com/Nili.Landau.Merkier
    http://www.facebook.com/AfiyaIrgunit

  2. מייק Says:

    ראשית, לא פשוט לעסוק בניבוי העתיד. אולי גם אתה חשבת שברזיל תגיע לגמר הגביע העולמי ?
    שנית, המספרים היום אכן מדברים על היתרון של רשת חברתית במספר ממדים: כמות דפים נצפית, זמן שהיה ממוצע באתר.
    שלישית, התוכן בפייסבוק הוא לא המרכז. לדעתי, חיבור של יכולות ניהול תוכן יוסיפו לו רבות ומנגד, כמו שלינקדין כבר הוסיפו את האפשרות "לייק", ייתכן שגם אתרי תוכן ינסו את כוחם.
    רביעית, יכול תמיד לצוץ שחקן חדש, אולי אפילו חדש-ישן, שיציע שילוב יכולות טוב יותר מכולם.
    בקיצור, הגמר גרמניה-הולנד ?

  3. יוחי מרגלית Says:

    נראה שאין כבר ספק: הפייסבוק והיישומים העסקיים שלו מועדים לתפוס חלק חשוב יותר ויותר.
    השימוש ב"דף עסק" בפייסבוק (בנפרד מהדף הרגיל) מאפשר לנטרל חלק גדול מהזמזומים וההגיגים האישיים, ולמקד את המשתמש במידע הרלוונטי לעסקים.

  4. איל רונן אקרמן Says:

    ניתוח יפה מאוד.

    "לצערנו" הנוכחות בפייסבוק גם צורכת יותר מהארגון – כמו נוירונים, הדרך להיות "חכם" זה ליצור יותר קשרים וקישורים, וזה דורש המון טיפוח, מחשבה ותשומת לב…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: