גלובס מציג: אמנות הצגת הנתונים

סבב הכרות + מושגי יסוד
T
eleseker Internet Monitor (ובקיצור TIM) הינו סקר המבוצע מדי חודש ע"י חברת TNS/טלסקר בקרב מדגם מייצג המונה 800 משתמשי אינטרנט  בישראל, והבוחן את שביעות הרצון, הרגלי הגלישה והיקפי השימוש באתרים הפופולאריים. כמקובל בסקרים מסוג זה, הוא משמש גם ככלי שיווקי בידיהם של האתרים עצמם – המעוניינים  ללכוד ברשתם גולשים ומפרסמים נוספים.

מבוא פילוסופי: תפיסת המציאות – שאלות ותשובות
ש
: האם יש מציאות זולת "המציאות הנתפסת"?
ת: שאלה פילוסופית מעניינת. ברמה הפרקטית – כנראה שלא…
ש: ומה משפיע ומעצב את "תפיסת המציאות"?
ת: מה שמגיע למוחנו, ובעיקר מה שנחרט בו…
ש: ומה בתחום "תפיסת המציאות" נחרט בו באופן המהיר והחזק ביותר?
ת: שוב שאלה מעניינת… בגדול – ידוע כי "תמונה שווה 1000 מילים", ולכן תמונות, מטאפורות וביטויים אשר יוצרים "תמונה" או לחלופין יוצרים "יחסי גודל" בין גורמים שונים קלים יותר לזיכרון ומשפיעים יותר…
ש: הבנתי את הרעיון, אבל חשוב לי יותר אופן היישום השיווקי שלו – איך בוחרים את הזוית הנכונה עבורנו ואת הנתונים אשר יוצרים תמונה שתשרת אותנו באופן הטוב ביותר, תציג אותנו במיטבנו ותיצור עבורנו "יתרון תחרותי" מובהק ומתמשך?
ת: פתח את מוסף "נתח שוק" של גלובס, ותילמד…


           מתוך נתח שוק, גלובס, 12.5.2010  הידיעה המלאה – כאן

כך זה עובד באמת:
המעבר מעובדות ונתונים לכותרות דרמטיות "יוצרות מציאות"

ש
: בוחן פתע – הבט בתמונת הכותרת מעלה. מה הבנת?
ת: ברור – גלובס מזנק קדימה בעוד שדה מרקר מידרדר לאחור.
ש: ומה עוד? רמז – הבט בתמונת האילוסטרציה…
ת: נראה שגלובס נמצא במקום טוב באמצע, אי-שם בין האתרים הבינלאומיים של  גוגל ו- יוטיוב לאתרים המקומיים של וואלה! ו-Ynet.
ש: יפה. ואיך זה קשור לנתוני סקר TIM  כפי שפורסמו היום?
ת: אין לי מושג. תגיד לי, מי חוץ ממך ועוד כמה אנשי ברנז'ה משועממים קורא את כל ערימות המידע האינסופיות האלה?
ש: צודק.  רוצה כמה דוגמאות מהירות ומעוררות מחשבה?
ת: שיהיה…

הכותרת (לא נגענו):
"גלובס" מוביל בטבלה הכללית עם זינוק של 26%, בהשוואה ל"דה מרקר" שאיבד כ-9% והידרדר למקום 17.

 נתוני הסקר (הנתונים המלאים כאן):
גלובס      במקום ה-15  עם   13.6%
דה מרקר  במקום ה-17  עם  13.3%
ביצועי החמישיה הפותחת:

 

 

 

הכותרת (שוב לא נגענו):
"גלובס" מוביל בפער גדול גם בגלישה ממקומות העבודה, עם זינוק של יותר מ-45%

נתוני הסקר:
גלובס      במקום ה-12  עם  14.8%
דה מרקר  במקום ה-13  עם  13.2%
ביצועי החמישיה הפותחת:

 

 

 

אפילוג: אמנות הצגת הנתונים וגבולות הטעם הטוב
עובדות ונתונים הינם "חומרים" המסייעים לנו לבנות, לעצמנו ולאחרים, את "תמונת המציאות" המשרתת את האג'נדה (המדינית, הפוליטית, העסקית, האישית וכדומה) אותה ברצוננו לקדם. בעולם השיווקי, נרצה כמובן להציג את התמונה המעניקה לנו "נקודות זכות" ויתרון תחרותי. היכולת לזהות ולבטא באופן יצירתי את הנתונים המחמיאים לנו הינה חשובה ובעלת ערך רב. אך כאשר "היצירתיות" עוברת את גבולות הטעם הטוב, היא הופכת לחרב פיפיות אשר לא רק שאינה משרתת אותנו, כי אם עלולה לפגוע באמינות ובמוניטין אותם צברנו בעמל רב.

תגים: , ,

2 תגובות to “גלובס מציג: אמנות הצגת הנתונים”

  1. Zvika Roll Says:

    והנה בדיחה ישנה מימי המלחמה הקרה: בתחרות ריצה השתתפו רק שני אצנים – אמריקאי וסובייטי. האמריקאי ניצח. למרת בעיתונות האמריקאית פורסמה הכותרת: "בתחרות ריצה שהתקיימה אתמול, הרץ האמריקאי ניצח, הרוסי הגיע אחרון". בעיתונות הסובייטית דווח: "בתחרות ריצה שהתקיימה אתמול הגיע הרץ הרוסי למקום השני והאמריקאי סיים במקום הלפני אחרון".
    כתבתי על זה לפני 3 שנים, מה שאומר שהדפוס אינו חדש. כאן אפשר לחפור בממצאים הארכיאולוגיים:
    http://zvikaroll.wordpress.com/2007/02/03/%d7%a7%d7%95%d7%a1%d7%9e%d7%98%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%90%d7%a1%d7%aa%d7%98%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%90%d7%aa%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%95%d7%a2%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa/

  2. מייק Says:

    אכן, גלובס, כבעלי אינטנרס, מציגים תמונה, החורגת מגבולות הטעם הטוב, כמו שכתבת , עידן.
    לטובת דברים מעט יותר רציניים, מעניין אותי לדעת אם התנסיתם (גם צביקה) בניתוח של הצגת נתונים כספיים. גם כאן המשחק בין הנתונים השונים, הבחירה כיצד להציגם מאפשרת ליצור מצגי שווא לבעלי אינטרס.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: