בשבחי הפרובוקציה המעולה, מול זו המגעילה

רובנו מתייחסים למושג פרובוקציה כאל התנהלות שלילית המיועדת להקניט, להעליב ולפגוע באחרים. אלא שעיון מדוקדק יותר בשורש הביטוי To Provoke מגלה בצד הפירושים הנפוצים ("להרגיז", "להסית" וכדומה) גם את "לגרות ולעורר".

פרובוקציה חיובית תהיה איפה כזו שתגרום לנו לעצור לרגע, להתבונן מחדש על המציאות, לבחון את עמדותינו ואולי אף לפעול בשונה מהרגלינו עד כה. בעולמות השיווק, הפרסום והתקשורת מהווה הפרובוקציה כלי לגיטימי במאבק הסיזיפי על תשומת ליבו של הלקוח, ובנסיון למקד ולהניע אותו דווקא אלינו.

שתי הדוגמאות מטה ממחישות את ההבדל בין הפרובוקציה המעולה, מול זו המגעילה..

דוגמה ראשונה: ספרדי כפול – גירסת הרשת
לגברת הצעירה שבתמונה מטה יש מה להציע לנו בעולמות העליונים והתחתונים – כל מה שצריך הוא לתפעל את הכפתורים הנכונים…

עוד רגע אקשר אותך לאתר של חברת Terra, שם כדאי ללחוץ על כפתור ההפעלה ולעקוב אחרי הסרטון הקצר, לחכות להפתעה המגיעה אחרי 30 שניות, לא לוותר ולהתעקש לראות עד הסוף. אפשר ליהנות שוב ושוב, אבל לא לשכוח לחזור לכאן…
הבנת?  זה הקישור לאתר.

יפה שחזרת… ואם עדיין לא הבנת (בספרדית זה אכן נראה ונשמע אחרת), הרי שחברת Terra מספקת שירותי "הגנת תוכן", המאפשרים להורים ואנשי חינוך למנוע מילדים ובני נוער להגיע לאתרים ולתכנים המוגדרים כבלתי מתאימים עבורם.

לטעמי, יש כאן שימוש מצוין בפרובוקציה שממחישה לנו הן את "הצורך" והן את "הפתרון".  בקיצור: פרובוקציה מעולה.

דוגמה מס. 2: האופציה המכוערת…
את החנות הזו תמצאו בתחילת רחוב הכרמל בתל-אביב, רגע לפני הכניסה לשוק עצמו.

אני מניח כי הרעיון שמאחורי הדאחקה הפרובוקטיבית הוא בסגנון "הפוך על הפוך": אם הם כאלה מאגניבים, בטח גם התכשיטים שלהם כאלה – בואו ניכנס ונראה!
האם זה עובד? לפחות בפעמים בהם אני עברתי ליד החנות, לא נראתה בה התגודדות המונית…

כאן בדיוק מסתתרת הסכנה הקלאסית של שימוש בפרובוקציה ככלי שיווקי ותקשורתי – מצב בו היא הופכת מגורם התורם ליצירת עניין לגורם מטריד ומעצבן, כפי שמוכיחים לנו כמה משרדי פרסום מקומיים אשר הפכו את הפרובוקציה המעצבנת למאפיין המרכזי של פעילותם (רמז: חפשו בנתיבי אילון).

מבחן רגע האמת: Look & Listen
את ההבחנה החיונית בין פרובוקציה "מעולה" לזו "המגעילה" ניתן להשיג באמצעות מיקוד המבט וההקשבה ללקוח הניצב מול המסר הפרובוקטיבי:
בשני המקרים נראה בתחילה מבט תוהה המנסה לפענח "על מה מדובר".
ההבדל יופיע בהמשך – בעוד שפרובוקציה שלילית תותיר את הלקוח / הצופה מאוכזב ואולי אף כועס, הרי שהפרובוקציה החיובית תעלה על פניו חיוך ותניע אותו להתקרב אלינו, להסכים איתנו ואולי אף להצטרף אלינו או לרכוש את מוצרינו ושירותינו.

המלצה אופרטיבית: לבדוק במקום מוצנע…
כמו בנוזל ניקוי חדש המבטיח לכם תוצאות מבריקות – רגע לפני שאתם יוצאים עם מסרים פרובוקטיביים, בידקו אותם מול קהל מצומצם. רצוי לא מול חבריכם, אלא מול אנשים המייצגים ככל הניתן את "הקהל האמיתי".
אל תסבירו ואל תכינו את הצופים אלא חישפו אותם ישירות למסר  – עיקבו אחרי תגובותיהם בזמן אמת, ובהמשך שאלו אותם לתחושותיהם בזמן הצפייה ומיד לאחריה.
אם הם מחייכים – אתם כנראה בכיוון הנכון.
אם הם נשארו אדישים או כועסים – חפשו בזריזות פיתרון אחר…

חייכתם? התעצבנתם? – אתם מוזמנים להגיב…

תגים:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: