חמשת מרכיבי ה-DNA של אשפי היצירתיות והחדשנות

מהם הכישורים, התכונות והיכולות המשותפות לטובי המנהלים העוסקים בתחומי החדשנות? האם מדובר בתכונות ויכולות מולדות, או שבאפשרותנו לפתח אותן במהלך חיינו?

את התשובות לשתי השאלות ניתן למצוא במחקר חדש המופיע החודש במגאזין Harvard Business Review  ואשר עליו מדווח השבוע מגאזין  Knowledge , המופץ אחת לחודש על-ידי בית הספר היוקרתי למינהל עסקים של Insead.

במחקר בן שש שנים, אשר התמקד בנושא Disruptive Innovation (נושא מרתק השווה הרחבה באחד הפוסטים הבאים) ואשר בו לקחו חלק כ- 3,500 מנהלים, ניסו החוקרים לזהות את "מרכיבי ה-DNA" של מי שנחשבים כיום לאשפי היזמות והחדשנות, וכן את היחסים והזיקות האופייניות בין מרכיבים אלה.

"מצאנו כי חמשת המרכיבים משותפים לכל המנהלים המצטיינים בתחומי החדשנות, והם חלק מאורח חייהם היום-יומי", אומר פרופ'  Hal Gregersen מומחה למנהיגות אשר נימנה על צוות המחקר, אך מוסיף הבהרה חשובה לפיה "אין זה אומר שכולם מצטיינים בכל חמשת המרכיבים. לכל אחד מהמנהלים הבולטים בעולם החדשנות תכונה אחת בה הוא מצטיין במיוחד מתוך תכונות אלה. חלק מהמנהלים "נולדו" איתן ואילו אחרים פיתחו וחיזקו אותן במהלך השנים".

רוצים להיות חדשניים ויצירתיים יותר? אלה, על-פי המחקר, חמשת הכישורים אותם כדאי לכם לחזק ולפתח, אצלכם ואצל אנשיכם:

אסוציאטיביות (Associating)
יזמים ואנשים יצירתיים ניחנים בחשיבה אסוציאטיבית וביכולת ליצור חיבורים חדשים בין פריטי מידע, עולמות תוכן ולעיתים אף אלמנטים פיזיים שונים.
כך, למשל, יש המייחסים את התפיסה העיצובית העומדת מאחורי הצלחתם הפנומנלית של מוצרי חברת Apple, רכש סטיב ג'ובס בעת לימודי הקליגרפיה בהם עסק בצעירותו.

התבוננות (Observing)
היכולת להתבונן באופן פתוח, "נקי" ואינטנסיבי במציאות, באלמנטים פיזיים ובתהליכים מכל הסוגים מולידה רעיונות ותובנות המהוות בסיס למיזמים חדשים, במגוון רחב של תחומים.
Scot Cook, מייסד חברת התוכנה Intuit, מספר כי את המוטיבציה לפיתוח תוכנת Quicken קיבל לאחר שנוכח בקשיים ובתיסכול של אשתו בנסיונותיה לנהל את תקציב ההוצאות המשפחתי…

היתנסות (Experimenting)
הדרך למיזמים חדשים רצופה לעיתים רבות בתהליכי ניסוי ותעייה, בהם נדרש היזם לזהות הצלחות וכשלונות ולשפר את הביצועים עד להשגת פתרון באיכות הנדרשת.
Jeff Bezos אשר ייסד את Amazon, נהג לבלות בימי ילדותו בחווה של סבו, ממנו למד לנסות ולתקן באופן עצמאי מכונות וכלי עבודה אשר התקלקלו מעת לעת. חווייה זו, של תיקון ושיפור היכולות, היוותה את הבסיס לתיקון ושינוי המודל העסקי של אמאזון במהלך שנותיה הראשונות, עד שהגיעה למודל הנוכחי בו היא פועלת בשנים האחרונות בהצלחה רבה.

לשאול שאלות (Questioning)
היכולת למצוא תשובות חדשות קשורה ישירות ליכולת לשאול שאלות שהתשובות עליהן אינן באנאליות וידועות מראש…
יזמים ואנשים יצירתיים נחנים בסקרנות המביאה אותם להתעניין, לשאול שאלות (הן את עצמם והן אחרים) ולגלות באמצעותן אפשרויות והזדמנויות חדשות. 

רישות (Networking)
בעוד שמרבית המנהלים ואנשי המקצוע מחפשים ליצור קשרים ורשתות עם אנשים הדומים להם (בעיסוק, במעמד, בתחומי העניין וכדומה), מחפשים יזמים ואנשים יצירתיים ליצור קשרים דווקא עם אנשים השונים מהם.
גישה זו היא המאפשרת להם להרחיב את עולמם, לפגוש דרכי חשיבה שונות מאלו שהורגלו בהם, לבחון מחדש את תפיסותיהם, ולהכיר דרכי פעולה ורעיונות חדשים – אותם ניתן "לייבא" וליישם באופן יצירתי בעולמות התוכן בהם הם עוסקים הלכה למעשה.

וכרגיל – בונוס מיוחד למשקיענים:
קישור ישיר לאתר Knowledge ובו המאמר במלואו + ראיון וידאו עם Hal Gregersen.

תגים:

2 תגובות to “חמשת מרכיבי ה-DNA של אשפי היצירתיות והחדשנות”

  1. Mike Says:

    ניסוי ותעייה ? נדמה לי שניסוי וטעייה הוא התרגום ההולם לביטוי Trial and Error

  2. Idan Bchor Says:

    סחתיין על חדות העין, אך הפעם מדובר באזעקת שוא:
    אישית, איני מקבל את המושג "ניסוי וטעייה" (Trial & Error) מאחר ולטעמי בעצם המושג "ניסוי" טמונות אופציות להצלחות מחד ולכשלונות או טעויות מאידך.

    כלומר, לטעמי הביטוי "ניסוי וטעייה" מקביל לאמירה "צבעוני ואדום"…
    מי שאינו מוכן לפגוש טעויות, שיקרא לפעולה שלו "ביצוע" (Execution) ולא "ניסוי", וינהל אותה בהתאם.

    תעייה, (באנגלית – Straying, Wandering, Erring) לעומת זאת, מבטאת "שוטטות" או "חיפוש דרך" – וזה בדיוק מה שעבר על ג'ף בזוס מאמאזון כמו על רבים אחרים העוסקים ביזמות, ייצרתיות וחדשנות – לפעמים מגיעים ישירות לפתרון האופטימלי, ולפעמים מגלים שטעינו ונדרש פתרון אחר.

    והכי חשוב (תסכים אתי) – לנהל את הידע שצברנו, כך שיסייע לנו בתעייות הבאות…

    מבצע 1+1: המשך לבקר + לבקר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: