קמפיין היחצנות של אילן'ס: קפה טורקי וטיפשות ישראלית

אילן'ס קפה טורקי—————————————————————————————————

נפתח, כמקובל, בגילוי נאות: את שנות ה-90 של המאה הקודמת העברתי ברחובות תל-אביב בחיפוש אובססיבי אחרי האושר, או העושר, או משהו, או מישהי. לא מעט מהחיפושים נערכו בבית הקפה הקטן והטוב של אילן'ס מול בניין העירייה, מקום שידע להגיש לנו קפה מצויין, לתת לנו יחס אישי ומחייך ולמשוך אליו שפע אנשים טובים ונשים יפות (ולהיפך). מאז זרם הרבה מקיאטו ברחובות, שלל בתי קפה הציפו את העיר הגדולה, את הקפה השחור שלי אני שותה על המרפסת מול הואדי והים (כחלק מחבילת האושר היום-יומי), ואילו אילן'ס, כך אומרים לי מקורותי שנותרו במרכז, קצת ירד מגדולתו.

זה אולי הרקע לקמפין היחצני הפתטי והמטופש עליו הכריזה רשת אילן'ס אמש, בו היא מכריזה על החרמת הקפה הטורקי, ואף מפרסמת תמונות בהן ניתלה בסניפי הרשת שלו דגל טורקיה ועליו X שחור וגדול. מה נאמר ומה נדבר, הבאנו להם אותה עם מרס טורקי במיטבו…

מעבר לחוכמה המעטה הטמונה לטעמי בחרמות וב"ביטול האחר" כמהלך דיאלוגי, נושאים עליהם ניתן אולי להתווכח, יש כאן הפגנה מפתיעה של בורות מדהימה בנושא בו מתהדרים אנשי אילן'ס יותר מכל – עולם הקפה

שהרי מה הקשר בין מה שמכונה במקומותינו קפה טורקי לבין המדינה הנקראת טורקיה? ובכן, למי שהצליח לשכוח או להתבלבל – אין שום קשר
המונח "קפה טורקי" (שכלל אינו מוכר לטורקים עצמם, נסו ותיווכחו) נולד באזורנו כדי להימנע מהביטוי "קפה ערבי" אשר מעורר רגשות אמביוולנטיים בקרב חלק מקהל היעד הציוני, וכפי שמסבירה הרשת באתר שלה (כאן), ההבדל המהותי בינו לבין "קפה בוץ" טמון באופן ההכנה (קפה טורקי – בפינג'אן, בוץ – ישירות בכוס). את שניהם רצוי להכין מקפה איכותי אשר מגיע אלינו משלל מקומות בעולם (מידע נוסף במדריך המקוצר – כאן), אך בודאי שאינו מגיע מטורקיה – הידועה כמקור לשפע מאכלים מצויינים, אך מה לה ולקפה?…

האם ארגון ששם בראש החזון שלו את הידע המקצועי יכול להרשות לעצמו טעות מטופשת מסוג זה? האם אנשי היחצנות חדורי המוטיבציה לאייטמים תקשורתיים בכל מחיר ובכל דרך אפשרית אינם עוברים דרך שולחן המנכ"ל לפני שהם מפיצים בשמו הבלים כאלה לכל עבר? האם ברשת שכה גאה באיכות אנשיה לא קם אף לא אדם אחד שיזהה וייעצור את הפיאסקו המקצועי המיותר והמביך הזה?

טוב, סוף שבוע עתיר עיסוקים והנאות עוד לפנינו.
טורקי קטן, וזזנו.

__________________
עדכונים מהשטח (12.11.09):
בינתיים אני שמח להתעדכן (ראו תגובות מטה) כי אילן שנהב, מייסד הרשת ומנהלה מזה 15 שנים, כבר אינו שותף ברשת ואינו נימנה על מנהליה. כך שאת הקרדיט לפיאסקו הזה יש להעניק לבעלים ולמנהלים החדשים, ולשמור לאילן את הקרדיט החיובי כמי שהביא לנו את בשורת הקפה האיכותי ואת חוויית בית הקפה שתמיד (היה?) כייף לשבת בו.

תגים: ,

15 תגובות to “קמפיין היחצנות של אילן'ס: קפה טורקי וטיפשות ישראלית”

  1. יניב אלטרס Says:

    אכן דוגמה מביכה להתנהלות תדמיתית כושלת ולפסאודו-הברקת קריאייטיב שלא ממש משרתת את הלקוח, אלא יותר את האגו של הפרסומאי יוצר ההברקה (ע"ע הקמפיינים של מרצ בכל מערכות הבחירות האחרונות… הייתי חייב…)

    וחוץ מזה, מי שותה תורכי באילנ'ס ? גול עצמי בפני עצמו לדעתי…

    ואם כבר סיבה להחרים את התורכים, אז…

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A6%D7%97_%D7%94%D7%A2%D7%9D_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%9E%D7%A0%D7%99

    וגם זה כבר לא ממש…

  2. יוסי קורן Says:

    עידן
    נראה לי אחלה תרגיל ביחסי ציבור.
    99% מהישראלים לא מסוגלים להגיע לרזולוציה שהגעת אליה בפוסט. :)
    כך שלפעמים לא צריך לבדוק בציציות :)

  3. ירדן Says:

    מרוב חשיבות עצמית שכחת לקרוא את הכתבה,
    ולראות שמנהלת השיווק של אילנס מסבירה שמדובר בחרם תרבותי וסמלי,
    בשונה מהחרם שהכריזו על איקאה שהיה חרם על מוצרים של מדינה.

    הקמפיין מבריק, חבל שלפני שאתה כותב אתה לא קורא על מה אתה כותב…

  4. עידן בכור Says:

    לעונג הוא לי להתחיל את היום עם טורקי חזק ועם משוב כה מטלטל מטוקבקיסט/ית מקצועי/ת, שלא מסתפק/ת בהגנה לוחמנית על שולחיו/ה, אלא מצרף/ת כבונוס חינם וללא תשלום נוסף גם אבחון אישיותי והתנהגותי כה חד ומעמיק. אכן, מבריק.

  5. יעלי Says:

    לא נראה לי שמישהו שותה שם קפה טורקי.אולי מרגלית צנעני .שם שותים את כל המקיאטו,הפוך וכדומה. אתה צודק שאין קשר בין קפה תורכי לתורכיה.ואם לא יהיה להם שחור איך הם יקראו לנו בקפה? השירות החדש והמגעגע? בקיצור,על כל ההתנהלות עולות שאלות.אבל הם לא קריטיות בעיני

  6. Zvika Roll Says:

    ברכות על הצטרפותך למועדון "זוכי התגובות המקצועיות" (בעצם המרכאות צריכות על "המקצועיות"). ולירדן – לפני שאת מגיבה תסבירי ללקוחותיך שקמפיין שצריך להסביר אותו כמו שעושה "מנהלת" השיווק של אילנ'ס – הוא קמפיין שמלכתחילה לא היו צריכים להעלות אותו.

    כמובן שגם אני טוקבקטיסט בתשלום, עידן משלם לי בקפה (לא טורקי).

  7. אילן שנהב Says:

    לא אני (אילן שנהב) מאחורי זה.
    אני כבר לא באילן'ס מספר חודשים.
    הנה לינק לידיעה (ליאורה קפלן, עכבר העיר) בנושא עזיבתי את הרשת.

    http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,582,209,41905,.aspx

    הקרדיט השלילי שניתן לי כאן – הפעם על לא עוול בכפי… (-:

    אילן

  8. Idan Bchor Says:

    אני שמח על העדכון של אילן שנהב, שכן מההתרשמות שלי זה לחלוטין לא סגנונו האישי. אני מניח כי לא קל לקום ולעזוב עסק כמו בית קפה שהוא סוג של "בייבי", אבל זו המציאות העסקית עימה עלינו להתמודד לעיתים.
    כל שנשאר לי הוא להתנצל על ההשתלחות האישית, לתקן אותה רטרואקטיבית (הנה יתרון קטן נוסף על העיתונות הקלאסית) – ולאחל לאילן שנהב הרבה נחת והצלחה בעסקיו החדשים.

  9. יוסי הקטן Says:

    אני עובד ברשת מזה כשנה.לדעתי, "תרגיל יחסי ציבור" או כותרת בעיתון אינם המטרה,כפי שציינת. כשבאו לקנות קפה טורקי מתערובת "איסטנבול"שלנו ,נוכחו לדעת שאין.כאשר הסברתי להם מדוע,לפליאתי הם הביעו הזדהות למחאה
    זו.אמנם,נכון,אי מכירת הקפה אינו פוגע בטורקיה במאום אבל מספיק שקהל לקוחותינו הרחב יהיה מודע למחוותה השלילית של טורקיה כלפינו נשיג את המטרה. "תרגיל"זה אינו חשיפת אילן'ס לציבור הישראלי,אלא חשיפת מעשי העם הטורקי לציבור הישראלי,שהרי מה הטעם להפסיד כסף מאי מכירת קפה טורקי כמחאה שאינה פגעת בטורקים ומה הטעם,אם נכונה טענתך,להכריז על קפה איסטנבול כקפה טורקי מטורקיה?! בעוד שהוא בכלל מגיע מאיזור דרום אמריקה?!
    אם כן,איפוא,הייתי רוצה שתסביר לי אתה,בעל הכתבה היפה,איך אנחנו המתיימרים להיות מבינים בקפה,נעשה כזאת שטות, בוא תסביר אתה בכתבה נוספת שתקרא לה גם בכותרתה "קפה טורקי(של אילן'ס)וטפשות ישראלית(שלך)…"

  10. Idan Bchor Says:

    יוסי שלום,

    תודה על התייחסותך המושקעת.

    ברשותך, 3 התייחסויות קצרות:

    א. שמעתי בינתיים מאילן שנהב (ראה מעלה) והבנתי כי הוא כבר אינו קשור לרשת.

    ב. רשת אילנ'ס ממשיכה לפרסם את הקפה הטורקי שלה, ראה כאן:
    http://www.ilans.co.il/ck_turkish.asp

    ב. אתה מבקש (ציטוט): "הייתי רוצה שתסביר לי אתה… … איך אנחנו המתיימרים להיות מבינים להיות מבינים קפה, נעשה כזאת שטות…".

    ובכן: לצערי אין לי כל הסבר לכך, ומכאן גם הולדתו של פוסט זה.

    בשמחות ובהצלחה

    עידן

  11. יוסי הקטן Says:

    התייחסות קצרה:
    א.אילן אכן אינו קשור כעת לרשת.כבודו במקומו מונח.

    ב.איני מבין לשם מה הבאת את הקישור הנ"ל,
    אם ע"מ להוכיח שהרשת מפרסמת את הקפה הטורקי שלה וכביכול המחאה אינה מחאה וכי אנו ממשיכים למכור תערובת "איסטנבול"-אאשר את זה,לא כי אני בעל סמכות ברשת אלא כי ידוע שחזרנו למכור את התערובת המדוברת מכיוון שהשמועה על מעשי הטורקים עשתה לה גלים בעקבות אי מכירת הקפה(מה שרצינו שיקרה).
    ומכיוון שבפעולה זו שלא דובר בנזק לטורקיה עצמה ולאחר שהמסר הועבר ניתן למכור שוב ולפרסם זאת באתר.

    ג.איני אוהב לחזור על דבריי ובטח לא כאשר הם בהירים ורהוטים אך אעשה זאת באופן חריג:"הייתי רוצה שתסביר לי אתה… … איך אנחנו המתיימרים להיות מבינים להיות מבינים קפה, נעשה כזאת שטות…".(מתוך דבריי) -אוכל לנסח זאת כך שאולי תבין,תשתדל להבין למרות שאתה במגמת נגד: אנחנו מבינים בקפה.נקודה. את זה תוכל לראות על פני לקוחות מרוצים שמקבלים בדיוק את שבקשו בקפה,מתוך 39 תערובות!!! (בלעדיות) אנו מוצאים את טעמו של הלקוח,ישנן אינדיקציות לטעמי קפה וכיצד נבדלות כל תערובת מרעותה,לא ארחיב בעניין אך תדע שכל עובד מתבקש ללמוד את כל 39 התערובות במאפייניהן על בוריין נדרש לטעום,להבדיל בניהן וכשאינו יודע מאיזו תערובת הוא שותה הוא כבר יודע מהי.

    "אנחנו המתיימרים להיות מבינים להיות מבינים קפה"
    את המשפט הזה אמרתי דיי בצניעות,בגללך ובזכותך אומר בגאון: כן,אנחנו אכן מבינים בקפה" אם כן נשאר רק לומר שאותם מבינים בקפה אומרים משהו שהוא לא נכון על קפה,כנראה שהאפשרות השניה היא הנכונה,האפשרות בה טעית במאמרך.
    נסיון יפה. עזוב שטויות,בוא לקפה :)

  12. Idan Bchor Says:

    יוסי שלום,

    לא ברור לי הלהט לשוב ולעסוק בנושא שעלה כאן לפני חודשיים וחצי, מה עוד שבינתיים חוזרים יחסי ישראל – טורקיה לשלב החיזור ההדדי (פרטים נוספים – בלשכת שר הבטחון).

    אני מניח ומקווה שאתם אכן מבינים בקפה. אלא שהפוסט הזה לא עסק בקפה אלא בהתנהלות תקשורתית מגוחכת ומיותרת, שכל התיחסות נוספת אליה תהיה מגוחכת ומיותרת עוד יותר. לפיכך, מבחינתי, בזאת הסתיים הדיון.

    בהצלחה

    עידן

  13. יוסי הקטן Says:

    הדיון מעולם לא התחיל מבחינתי. לאחר שהגענו לעמק השווה, נשאר לך רק לשפר מעט את שפתך :בעברית תקינה יש לומר מגוחכת ולא מגוכחת.

    יום מקסים:)

    יוסי הקטן.

  14. Idan Bchor Says:

    תודה על התיקון – יפה שראית וטוב שתיקנת.
    אתמול, אגב, שתיתי קפה באילנ'ס ברח' בגין במתחם הבורסה בר"ג, והיה בסדר גמור, כך שנראה לי שאכן ניתן לסגור את ההתדיינות כאן.
    המשך מוצלח לכולנו
    עידן

  15. יוסי הקטן Says:

    :-)

להשאיר תגובה

