משחקי לוח: הצלחות יד שנייה או ניצחון כפול?

קרבות השוק בין לוח יד2 ללוח winwin הם הזדמנות טובה לנער את האבק ולשוב להתבונן בכמה היבטים שיווקיים וניהוליים שהם מעלים. 

רקע קצר: לנוכח ההצלחה המרשימה של לוח יד 2 , הזוכה כיום לפופולאריות הגבוהה ביותר בישראל (במונחי חשיפה לגולשים, כפי שיובהר עוד כמה שורות), הקימה קבוצת ידיעות אחרונות לפני כשנתיים וחצי את לוח winwin והשקיעה משאבים רבים בהחדרתו לשוק. למאמצים אלה נוסף לאחרונה קמפיין טלוויזיוני, הדורש כידוע השקעות של מאות אלפי דולרים, ונדיר למצוא כמוהו במוצרי קבוצת ידיעות אחרונות, המאמינה (משום מה…) במדיה המודפסת הישנה והטובה.

The Winner takes it ALL
הנתונים הקיימים בשוק מייחסים  כ- 140,000 כניסות ביום ללוח יד2 מול כ- 20,000 בלבד ללוח winwin. זוהי מציאות בלתי נסבלת עבור כל מי שמכיר את מודל "המוביל לוקח הכל" המקובל בעולם השיווק (ולמיטיבי לכת – מהווה גם אחד היישומים הבסיסיים של תורת המשחקים).
הרעיון המרכזי הוא שכוחו של המוביל הולך וגדל באופן אקספוננציאלי ככל שהמרחק בינו לבין מתחריו (במונחי "נתח שוק") הוא גדול יותר. כאשר מותג או מוצר עובד רמה מסוימת של נתח שוק (רמה המשתנה מתחום לתחום ותלויה בהרכב וביחסי הכוחות הראשוניים של השחקנים בשוק) – הוא צובר יותר ויותר משתמשים, בעוד המתחרים נאלצים להתחפר בנישות מוגדרות היטב או להעלם מהשוק. 

דוגמאות? ראו את עוצמתה של קוקה-קולה בשוק המשקאות בישראל (בארה"ב מצב "העוגה" שונה, ולכן יש בה קרבות שיווק אמיתיים), את  Microsoft  בעולם מערכות ההפעלה, וכמובן את גוגל בתחום מנועי החיפוש…
נניח שיש לנו רעיון למנוע חיפוש מ-ד-ה-י-ם, האם נוכל לאיים על ההגמוניה של גוגל, ולכבוש נתח היוצר רווחיות מספקת?
 

 האתגר של מספר 2: לשבור את מעגל הקסמים
לוחות פרסומיים בכלל, ולוחות מקוונים בפרט, הם מקום קלאסי שבו "המוביל לוקח הכל".  שהרי איפה כדאי לי לחפש דירה? איפה שיש הכי הרבה מודעות, כלומר במקון שבו "כולם" מפרסמים. ומאידך – היכן כדאי לי לפרסם? נכון, איפה שכולם מחפשים… וכך נוצר לו מעגל קסמים ספיראלי שלא פשוט לשבור אותו. 

 איך בכל זאת עושים זאת? בשתי דרכים מרכזיות:

א.     על-ידי יצירת בידול ו"נישה שיווקית" המושכת אליה קבוצה ספציפית של משתמשים פוטנציאליים, בתקווה שקבוצה זו תיצור נפח מספק ו/או תמשוך אחריה קבוצות נוספות (אם תרצו: "אוקיינוס כחול").

ב.     המצאת "הצעה ייחודית" (מה שקראנו לו בעבר USP) המקנה יתרון בולט וייחודי שעבורו כדאי למשתמש לעבור לאלטרנטיבה או לפחות לנסות אותה. 

זה, כנראה, מה שהניע את winwin לצאת בקמפיין רחב היקף ועתיר השקעה בו הוא טוען כי הוא "המתקדם ביותר".  

 "הלוח המתקדם ביותר" – מי אמר?
וגם: השגיאה הקלאסית של המוביל (שידור חוזר)
מפתיע לגלות, כל פעם מחדש, עד כמה תובנות שיווקיות אשר נלמדות בכל בתי הספר הרלוונטיים, נגוזות להן בזמן כאמת, כאשר השחקנים מתגוששים על המגרש, ובראשן התובנה כי למוביל כדאי תמיד להתעלם מאלה שמאחוריו, ובודאי ממי שנסרחים הרחק ממנו.  

 הכל טוב ויפה, עד שהג'ננה האישית קופצת, וזה כנראה מה שקרה לאנשי יד2 שמיהרו לפנות לרשות השנייה בטענה לפיה המתחרה אינו "המתקדם", ולפיכך יש לפסול את הקמפיין. הרשות השנייה, ששיקוליה עימה, דחתה את הבקשה.

 יאמר לזכות אנשי winwin שזיהו את ההזדמנות ויצאו (בכסות כתבות עיתונאיות משווקות היטב) בהכרזה הבאה, שיש בה שילוב של חוכמת שוק + חוצפה ישראלית מצויה:

משחקי לוח יד 2 winwin 26.8

 האמנם? האם לרשות השנייה יש מנדט לדירוג רמתם השיווקית או הטכנולוגית של אתרים? ודאי שלא. אבל כשמרימים לך כל-כך יפה להנחתה… תנחית!

הנה למדנו שוב, בחסות אנשי יד2, את השיעור הבסיסי: "לעולם אל תתייחס למי שמאחוריך".  

 לאן כל זה מוביל? עדיין מוקדם לדעת. בינתיים הולכות ומתאמתות השמועות לפיהן מדובר במהלך שיווקי מקיף במסגרתו רוכש YNET 75% מאתר AllJobs, וכידוע לכולנו יש לקבוצת ידיעות אחרונות ים של כסף ואולי גם של סבלנות.

מאידך, נראה שיהיה קשה לערער את ההגמוניה אותה ביסס לעצמו יד2, שהוכיח שהוא יודע להמשיך לטפח ולפתח את המוצר ואת המותג גם יחד (ראה "מחירון הרכב" החינמי שנכנס ישירות לטריטוריה של יצחק לוי, ושמועות מתוקשרות היטב על כניסה קרובה לעולם ההכרויות).

 שווה להמשיך לעקוב. 

תגובה אחת to “משחקי לוח: הצלחות יד שנייה או ניצחון כפול?”

  1. לוח מודעות Says:

    זה טוב לגולשים הם כבר יחליטו מה יותר טוב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: