פצ'ה קוצ'ה >> קותימאן >> חדשנות בניהול חדשנות

 את העולם היצירתי של קותימאן (אופיר קותיאל בתעודת הזהות) אשר חתום על הסרטון המופיע מעלה, פגשתי לראשונה באירוע פצ'ה קוצ'ה אשר נערך בשבוע שעבר בנמל תל-אביב.
אירועי
Pecha Kucha ("בלה-בלה" ביפנית) הינם אירועי קונספט הנערכים כיום בלמעלה מ- 180 ערים ברחבי תבל, ומפגישים תחת קורתם שורה של אמנים ויוצרים מתחומים שונים, שהמכנה המשותף היחיד ביניהם הוא מסגרת הזמן העומדת לרשותם – 6:40 דקות בדיוק, המורכבים על-פי המסורת מ- 20 קטעים של 20 שניות כל אחד. בדומה לג'ז הקלאסי, יש משהו מדליק במיוחד בשילוב שבין הבסיס המובנה והקשיח לכאורה לבין האילתור האישי אשר יושב עליו.
באירוע האחרון לא הצליחו האוצרים החביבים לשמור על המסגרת, שילבו יותר מדי "גימיקים" ויצרו ערב שלא עמד, לטעמי, בציפיות הרבות אותן יצרו המפגשים הקודמים.

אלא שכמו תמיד, הסבלנות משתלמת:
הקטע התשיעי והאחרון של הערב, אותו תוכלו לראות כאן, העיף אותי ישירות אל עולמות היצירתיות והחדשנות, ואל התהליכים המרתקים העוברים עליהם בימים טרופים אלה.
 
ההבדל התהומי בין Copy & Paste לבין Mix & Remix

בעוד ש-“העתקה נחשבת (ובצדק) לאנטיתזה בזויה ליצירתיות, הרי שהעתקה של אלמנטים קיימים וסידורם מחדש לכדי יצירה מגובשת ועצמאית יוצרים פתח למרחב חדש של יצירתיות, המשלבת אלמנטים מוחשיים (מידת ההתאמה והחיבור הנכון בין מרכיבי היצירה) ואלמנטים קונספטואליים הנוגעים לזיקות ולהקשרים השונים (האמנותיים, ההיסטוריים, וכדומה) שבין מרכיבי הבסיס לבין עצמם.

 אלא שאם בדור הקודם הסתפקנו בקולאז' של יצירות אמנות כבסיס ליצירה חדשה )ובמקביל – בקליפ אשר כלל סדרה של קטעים עוקבים מיצירות שונות(, הרי שהיצירה של קותימאן מתבססת על מיקסוס של יצירות שונות זו על-גבי זו, באופן שפורץ את גבולותיו המוגדרים של הקטע הבודד והופך אותו לאחד ממרכיביה הדינאמיים של היצירה החדשה.

היצירות של קותימאן, אשר נוצרות באמצעות מיקסוס של קטעים מוסיקליים מתוך YouTube, מבטאות איפה יצירתיות מסוג חדש, כאשר לתהליכי היצירה הקלאסיים נוספות מיומנויות חדשות – החל מצפייה אינסופית וחיפוש הקטעים הבונים את היצירה החדשה, ועד מיומנות טכנולוגית הנדרשת לעריכה וחיבור "דינאמי" של המרכיבים השונים.

בצד אתגרים אלה עולות כמובן גם שאלות מאתגרות בתחום "זכויות היוצרים" – שהתייחסות מרתקת אליהן תמצאו בהרצאתו המצויינת של פרופ' Larry Lessig המובאת כאן. כדאי להקשיב לתחזית של לסיג לגבי "מאפייני היצירתיות של מחר" – תחזית ההופכת עתה למציאות, ממש מול עינינו.

 

חדשנות בניהול חדשנות
או: המהפך בחוקי התנועה – מבחוץ פנימה

 היצירות של קותימאן בעולם האמנותי ממחישות את המהפך המתחולל כיום בעולם החדשנות על כל מישוריו – הטכנולוגיים, העסקיים והארגוניים:
מתהליך קלאסי ("זה מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה") – בו נולדת החדשנות בחדרי חדרים, מתבשלת, מעוצבת ורק אז יוצאת לעולם הפתוח, לתהליך אשר מתחיל את דרכו מבחוץ באיסוף רחב היקף של רעיונות ותובנות מכל רחבי העולם, מתכנס פנימה למיקסוס והתכה שלהם, ומסתיים ביציאה החוצה של מוצרים, שירותים ותהליכים עסקיים וארגוניים חדשים.

אם תרצו, זוהי הרחבה נוספת של תפיסת החדשנות הפתוחה (Open Innovation), המתבססת על אינטראקציה אינטנסיבית בין הארגון לעולם הרחב שמסביבו. הרחבה זו טומנת בחובה שפע הזדמנויות לארגון אך מחייבת, כאמור, מהפך מחשבתי ורכישה של כלים ומיומנויות חדשות.

לאתר הבית של לארי לסיג
לאתר הבית של קותימאן

עוד על חדשנות פתוחה

 

תגים: , , , , ,

3 תגובות to “פצ'ה קוצ'ה >> קותימאן >> חדשנות בניהול חדשנות”

  1. Zvika Roll Says:

    כמי שישב לידך באירוע, וקצת אכלנו משהו…ושתינו משהו…בסוף הצלחת להוציא את הפוסט….שיחקת אותה!!!

  2. יגאל חמיש Says:

    לא יאומן: לא נפגשנו שם?! חבל!
    היה ענק!

  3. Idan Bchor Says:

    כידוע העולם קטן, אבל כנראה שהאנגר 11 גדול מספיק כדי שלא נתנגש חזיתית בארוע בו מתקבצים 2,000 איש…
    להתראות בשמחות הבאות
    עידן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: