ארגז הכלים הצהוב של ורד מוסנזון: על גידול וניהול רעיונות

כבר זמן רב שספר מקצועי לא העביר אותי תוך זמן כה קצר מינעד כה רחב של תחושת ורגשות כפי שעשה ארגז הכלים הצהוב של ורד מוסנזון:
בתחילה הוא עניין ואפילו סיקרן אותי. כבר בעמודים הראשונים הוא איכזב אותי קשות. לאחר שביצעתי RESET למערכת הציפיות שלי גיליתי שהוא לא רק מעניין אלא אפילו מדליק, למרות שבצד קינאה עזה ביכולות הורבאליות והמטאפוריות של מוסנזון הרגשתי קצת עצב על כך שהיא לא נעזרה בכלים המצויינים שהיא עצמה מציעה בספר – כדי לשדרג אותו  מטוב למצויין. ולסיום, אני שמח להמליץ עליו לכל מי שעוסק בעולמות הפרסום והתקשורת השיווקית.

עניין וסקרנות: את ורד מוסנזון פגשתי לראשונה בשנת 1980, בעת שהספר הראשון שלה, דברים שצריכים לעבור, כבש בסערה את רשימת רבי המכר. בדקתי הבוקר ושמחתי להיווכח שהספר הקטן, התמים והיפה הזה עדיין שוכן על המדף בביתי…
יותר מעשור לאחר מכן שבו והצטלבו דרכינו בעולם הקריאייטיב המקומי, בו היא הפכה את הרגישות ואת יכולות ההתבוננות והניסוח המצויינות שלה לכלי עבודה היוצר עבורה קריירה ופרנסה. שמחתי במיוחד לראות כי גם בעולם הפרסום הוולגארי התוקף אותנו מכל עבר, מצליחה מוסנזון לשמור על קו אישי מוצק ומובהק אשר מביא לידי ביטוי את הצד העמוק, החכם והרגיש של המילים.

היבט אחר, המעסיק אותי רבות בשנים האחרונות, הוא הנסיון המתמשך לפצח את חידת "היצירתיות", להקטין את העמימות הרבה אשר עוטפת את תהליכי היצירה על כל גווניהם, וליצור מתודות וכלים אשר הופכים תהליכים אלה לנגישים, שיטתיים, פשוטים ויעילים יותר. העיסוק ההולך וגדל בחדשנות ויצירתיות אישית וארגונית מחייב כלים כאלה ומעודד את פיתוחם והטמעתם. האם יסייע לנו ארגז הכלים הצהוב במשימה חשובה זו?

אכזבה קשה: חיפשתי, קניתי (89 ש"ח בסטימצקי), הגעתי הביתה, פתחתי, וכבר בעמודים הראשונים של הספר חשתי שנפלתי בפח הפרסומי. שכן, אחרי הקדמה מפרגנת של גדעון עמיחי, מגיעים דברי הפתיחה של מוסנזון עצמה שטורחת להבהיר באריכות רבה כי לא מדובר בכלים ליצירת רעיונות (Ideation) כי אם בכלים לבחינה אובייקטיבית, כמו גם לשיכלול, ליטוש ו"דיוק" של רעיונות חדשים המופיעים על שולחננו – בין אם כיוצרים או כלקוחות. וזה כבר משהו אחר לחלוטין…

מהו המקור לפער הגדול בין צפיותי לבין הסחורה שקבלתי בפועל? לקח לי זמן להבין כי כמו תמיד התשובה נמצאת ממש מול העיניים, על כריכת הספר (ראו תמונה מעלה): כותרת המשנה מדריך לגידול רעיונות + תמונת העיפרון שהוא סימבול קלאסי ליצירתיות. לפתע הבנתי: מדובר אכן בתהליך של גידול הרעיונות ולא בתהליך היצירה שלהם, ומדובר בפעולת החידוד ולא בעיפרון עצמו… אין כאן "הטעייה" במובן המשפטי, אך לטעמי יש כאן מניפולציה שאינה עוברת את מבחן המדחום (עמ' 80 בספר). 

אכזבה נוספת נובעת מהיומרה להרחיב את המתודולוגיה והכלים לטיפול ברעיונות בעולמות תוכן שמעבר לעולם הפרסום והתקשורת השיווקית, כמו למשל מיזמים טכנולוגיים ועסקיים. כמו במקרים רבים אחרים, הנסיון "למתוח" מתודולוגיות ומודלים מעבר למרחבים הטבעיים בהם הם נוצרו ואליהם יועדו מלכתחילה רק מקלקל וגורע מעוצמתם.

מעניין ומדליק: ברגע שמאפסים את מערכת הציפיות למרחב הנכון, הופך הספר למעניין וברגעים מסויימים אפילו מדליק. ביד קלה ובוטחת מציעה מוסנזון ארגז כלים קומפקטי ובו 7 כלים פשוטים אשר מסייעים בבחינה של רעיונות פרסומיים ותקשורתיים חדשים, שלנו ושל אחרים – החל מ-פלס מים לשמירת האיזון הנכון בין הרלוונטי לבלתי צפוי, מפתח שבדי ליצירת הטוויסט הנכון, מדחום לבדיקת אמינות המסרים, פטיש ליצירת האימפקט של מסמרי התוכן, שקית ניילון לאריזת השפה, צבת לעקירת רכיבים מיותרים, ואחרונה חביבה – זכוכית המגדלת שמסייעת במעבר החיוני מ"התמונה הגדולה" אל "הפרטים הקטנים".

קומה מתחת לקומת הכלים שבארגז ממקמת מוסנזון את מדף המגירות המיותרות (שלטעמי ניתן היה לוותר עליו…), ואילו את הקומה התחתונה היא שומרת לדמות "הדייר", אשר מלווה את הספר לכל ארכו ומתגלה לקראת סיום כבן דמותו של וויליאם (ביל) ברנבך, מאושיות עולם הפרסום האמריקאי במאה ה-20, המהווה עבור מוסנזון, לדבריה, מקור לחשראה ולתפיסת עולם הרואה בפרסום כלי להשפעה חברתית. ואכן, מוסנזון מקפידה להביע בספר שוב ושוב את דעותיה הנחרצות בעד פרסום אשר יוצר דיאלוג חכם ומכובד עם הלקוח, ונגד הפרסום הצעקני והשטחי הפושה במקומותינו, כמו גם בעד ההשקעה ביצירת רעיונות מקוריים ונגד השימוש הנואל ברעיונות המועתקים ביד גסה מאחרים.

מטוב למצויין: קצת חבל שלמרות התהליך הממושך בו נוצר הספר, לא הלכה מוסנזון עד הסוף ביישום התובנות והכלים שהיא עצמה מציעה. משיטוט מהיר ברשת נראה כי למוסנזון יש חברים רבים היודעים לפרגן לה, אך לטעמי חסר לה פרטנר שידע להתייצב מולה ברגישות ובנחישות – יתריע כשהחום עולה, יעודד אותה להעזר יותר בצבת הויתור ובנייר הליטוש, יקפיד על שימוש עדין יותר במפתח השבדי כך שהחוכמה לא תהפוך להתחכמות, ויעבור שוב ושוב עם זכוכית המגדלת לאיתור קפדני של שגיאות מיותרות (כמו הכותרת  "טופס בדיקה עצמי", עמ' 161).

השורה התחתונה: זה כדאי.
"ארגז הכלים הצהוב" הוא ספר קצר (164 עמודים), חכם, רהוט ונעים לקריאה, אשר יביא תועלת וערך הן למי שמתעניין ועוסק בתחומי הפרסום והתקשורת השיווקית, והן למי שנעזר בהם כלקוח ורוצה לרכוש כלים מקצועיים יותר לבחינה ושכלול של רעיונות פרסומיים המוצעים לו.

פינת המבצעים – כאן ועכשיו, ביד ומיד
הזדמנות להכרות מהירה ובלתי מחייבת עם הארגז והכלים שבתוכו תוכלו למצוא בכתובת הבאה: http://ytoolbox.com .

הדייר חותם בקפיצה משולשת: תקראו, תהנו ותרוויחו.

תגים:

6 תגובות to “ארגז הכלים הצהוב של ורד מוסנזון: על גידול וניהול רעיונות”

  1. ורד מוסנזון Says:

    קראתי בעניין, עם חלק הסכמתי, עם חלק בטח אסכים אחרי חשיבה נוספת.
    תודה.

  2. מיכל גזית Says:

    "מטוב למצויין: קצת חבל שלמרות התהליך הממושך בו נוצר הספר, לא הלכה מוסנזון עד הסוף ביישום התובנות והכלים שהיא עצמה מציעה. משיטוט מהיר ברשת נראה כי למוסנזון יש חברים רבים היודעים לפרגן לה, אך לטעמי חסר לה פרטנר שידע להתייצב מולה ברגישות ובנחישות – יתריע כשהחום עולה, יעודד אותה להעזר יותר בצבת הויתור ובנייר הליטוש, יקפיד על שימוש עדין יותר במפתח השבדי כך שהחוכמה לא תהפוך להתחכמות, ויעבור שוב ושוב עם זכוכית המגדלת לאיתור קפדני של שגיאות מיותרות (כמו הכותרת ”טופס בדיקה עצמי“, עמ’ 161). "

    מעדיפה להתייחס לפסקה הזו מתוך הכתוב, היא נוגעת לטעמי גם בחלקים אחרים בטכסט,

    לורד יש המון חברים נפלאים, האישה הענקית והמופלאה שהיא ממגנטת אליה עוד ועוד אנשים אוהבים,

    יודעת שהיא נעזרה ונעזרת, קשובה ומקשיבה, שינתה ומשנה,

    ויחד עם זאת, נשארה נאמנה לעצמה, ואחרי המון המון זמן של ליטוש, קפצה למים.

    יש רגע כזה שבו צריך להיות בתכלס, לעבור מהתאוריה למעשי, לאמת, לחיים.

    מכירה המון יצירות, והמון יוצרים שדברים נפלאים שלהם שוכבים במגירה עשרות שנים, ועד עולם, כי זה עוד לא נגמר, כי יש שם עוד מה לשפר. תמיד יהיה. תמיד יש עוד משהו שאפשר לעשות.

    ויש רגע, שאם לא קופצים בו למים, הדברים מאבדים את האותנטיות שלהם.
    הרגע הזה, בטח אצל ורד, קרה אחרי המון זמן של עיבוד, אחרי שהמוצר הפך להיות באמת מצויין.

    ותמיד יהיה מישהו מבחוץ, ובטח גם היא עצמה, שיגיד -אוי, אבל אולי את זה אפשר היה לעשות אחרת.

    ההבדלים בין אנשים שמדברים על זה כל החיים, ובין ורד, שממשת כל החיים, הוא בכשרון, בארגז כלים מצויין, בהרבה חוכמה, ביקורת עצמית, יכולת להעזר בסביבה בכדי לראות עוד, ו – האומץ והאמונה לקפוץ למים ברגע הנכון. ולעשות שמה ששלה, יהפוך להיות מתנה גם של אחרים.

    הספר הזה הוא בעיני מצויין. הוא רהוט, הוא מקסים, הוא כייפי, הוא יעיל,

    הוא עשה כבר הבדל בחיים של המון המון אנשים, הוא עשה גם בשלי, ועוד יעשה, כי בכל פעם, אני מוצאת בו סעיף חדש, שהוא בדיוק מה שאני צריכה כרגע.

    אוהבת את הספר, אוהבת את ורד, לא אובייקטיבית בכלל, אז מה

  3. ביוגרפיה Says:

    לא קראתי את הספר הזה אבל בהחלט נשמע מעניין, לקרוא אותוץ ספר נוסף שמומלץ לקרוא בנושא של פרסום שיווק ומכירה נקרא: NeuroWeb.Design ממליצה בחום לקרוא, הוא כתוב באנגלית פשוטה ורהוטה, ומסביר על תהליכים ניורולוגים של המוח הידועים לנו היום בזכות המדע, וכיצד אפשר ליישם אותם בתהליך מכירת מוצרים באתר. מאוד מעניין גם למי שאין לו אתר ומעוניין לדעת יותר על איך המוח שלנו עובד – מדהים

  4. מ.ב Says:

    ורד ישלחתילך מייל דחוף בשבילך…אנא קראי אותו..אין לי מקום אחר לרשום לך זאת.

  5. Vered Mosenzon Says:

    הסקרנות, כידוע, פוקחת את עיני החתל.
    vered@mosenzon.com

  6. יוני Says:

    עם ארגז כלי עבודה כזה אפשר רק להצליח

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: