מה באמת הכי חשוב: הגודל ? העובי ? המשקל ? העיצוב ? (או: הקרב החדש על "השאלה הנכונה")

עולם המחשבים, ובעיקר עולם המחשבים הניידים, מהווה זירה מרתקת לבחינה של מגמות צרכניות, שיווקיות ופרסומיות. הדינאמיות הגבוהה בתחום הטכנולוגי מאפשרת גמישות רבה יותר, ערעור מתמיד של יחסי הכוחות בין השחקנים ובין הטכנולוגיות עצמן, שינוי תכוף של סדרי העדיפויות, והזדמנויות למעבר מהיר יחסית בין פרדיגמות שונות. ככזו, ניתן להתייחס לזירת המחשבים הניידים כמיקרו קוסמוס  דרכו ניתן לזהות מגמות חוצות-תחומים, אשר תופענה בהמשך גם בזירות צרכניות ושיווקיות אחרות.

קיצור תולדות המותג: עוצמת המודעות + הערכים הנלווים
את אלפי הספרים והמאמרים העוסקים בנושא מיתוג (Branding) ניתן לתמצת לאמירה פשטנית אך פרקטית: עוצמתו של המותג הינה תוצאה של  "מכפלה" עם מקדמים שונים של היקף המודעות (כמה אנשים שמעו על המוצר),  האהדה (חיובית או שלילית), ההעדפה (כמה יעדיפו אותו על אחרים, באיזו פרמיה), הרכישה / השימוש בפועל והשימוש החוזר (כאינדיקטור למודעות והעדפה) וההמלצה לאחרים (כאינדיקטור לשביעות רצון).
מיטיבי הלכת יוסיפו לכל אלה גם את ערכי המותג: מהם הערכים האנושיים ו/או הטכנולוגיים המזוהים עם המותג. זו הזדמנות מצויינת להפנות לפוסט מרתק בנושא זה המופיע בבלוג המצוין של צביקה רול.

בחזרה לעולם המחשבים הניידים – אחרי שקבלנו לידינו ניידים עם מסכי "17 (תרגיש כמו גדול) וסטנדרט של "15.4 (יש לך תמונה מלאה) אנו מגלים את הרנסאסנס המפתיע של הניידים הקטנים המשלבים מסך קטן ("13 ומטה) ומשקל נמוך במיוחד. את המירוץ לצמרת מובילה Apple, שכדרכה שוברת את חוקי המשחק וממציאה מוצר חדש ולצידו ומושג חדש:
MacBook Air – המחשב הדק בעולם.

כמה דק זה "הכי דק"? צפו בסרטון הבא ותבינו:

דק-דק-דק… האם זו באמת השאלה החשובה עבורך?
מסתבר כי לכמה מהמתחרים יש דעה שונה, כפי שתוכלו לראות בסרטון הבא בו טורחים אוהדי Sony להדגיש את מה שאין במק החדש אבל יש ב-Sony Vaio שנכנס לאותה מעטפה אבל מציע לך (לשיטתם) את כל מה שאתה צריך באמת.
(הערה חשובה: זה אינו סרטון רשמי, אך הוא מבטא מצוין את מה שאנשי Sony ישמחו להגיד לנו בחדרי חדרים…)

הסרטון הבא לוקח את זה צעד אחד קדימה – ולועג על הסף ל"הישג" החדש של Apple ולמידת הרלוונטיות שלו עבורנו.
גם כאן מדובר כמובן בסרטון "פיראטי", אך יש בודאי מי ששמחים בו…

אז מה קובע: הגודל? העובי? התכולה? האפליטקיביות? ואולי בכלל העיצוב – כפי שטוענים מומחים רבים וכפי שמתארת בקצרה הכתבונת הקצרה והמעניינת זו.

המהפכה הבאה: הקרב החדש על "השאלה הנכונה"
עד כה ניבנו נכסי המותג על בסיס מידת ההכרות עימו והאהדה אליו בשוק, ונשענו על השקעות ישירות בהעצמת הנוכחות במדיה לערוציה השונים ובנוכחות פיזית ברחוב ועל המדף.

אלא שכאן כדאי לשים לב למגמה חדשה, הנשענת בין היתר על מקומם של מנועי החיפוש בחיינו – ובראשם Google. כצרכנים, למדנו כי גוגל לא רק מחפשת אלא גם מדרגת את תשובותיה לפי "מידת הרלוונטיות" שנוסחאותיה ומרכיביה נתונים לעדכון מתמיד ומוחזקים כסוד השמור ביותר של אנשיה.

איך אם כן הופכים את המותג שלנו למבוקש ביותר?
את ההתמודדות עם אתגר זה ניתן לבצע בשני אופנים שונים לחלוטין:
האופן הראשון, המוכר לנו היטב – עושה שימוש בכלים לקידום הדרוג, המתבססים על זיהוי מרכיבי הערך של הלקוח והתאמת המוצר אליהם. באופן פרקטי, נכניס לתיאור המוצר את "התגיות" שלהערכתנו זוכות לביקוש גבוה ונוכיח כי הוא אכן נותן את התשובה הטובה לצרכים ולסדרי העדיפות הקיימים.

האופן השני, המוכר לנו הרבה פחות והמווה עבורנו הזדמנות יוצאת דופן, הינו הקרב על "השאלה הנכונה", המתנהל בכיוון ההפוך: במקום "לדחוף" את המותג הספציפי, הבה נדחוף את המושגים / מרכיבי הערך בהם יכול להיות לנו ולמוצרינו יתרון על המתחרים. ככל שנצליח להעלות את המושגים הרלוונטיים במעלה הדירוג הוירטואלי בראשם של לקוחותינו, כך יגבר הסיכוי שהבחירה בנו ובמוצרינו תהיה רבה וחזקה יותר. בהקבלה לדוגמה הקודמת: נזהה את "התגיות" הייחודיות הקיימות ברשותנו, ונפעל להפיכתן למבוקשות ביותר…

כך לדוגמה, אם ברשותנו בית מלון הנמצא על שפת הכנרת והמציע שירותי ספא ועיסוי בורמזי, נשקיע במקביל מספר מאמצים להעברת שורה של מסרים שונים לחלוטין זה מזה:
מסר אחד יעסוק בחשיבות של חופשה מול הרי הגולן – דווקא עכשיו, מסר שני יעסוק במגמה החדשה של נופש רגוע ומפנק שבמרכזו שירותי ספא, ומסר שלישי יעלה על נס את נפלאות העיסוי הבורמזי.
חשוב להבין ולזכור: את המאמצים יהיה עלינו לפזר בכל המרחב השיווקי ולא רק "באתר הבית" שלנו. ככל שהלקוח יתקל במושגים אלה במהלך שיטוטיו במרחב הציבורי והפתוח – כך הם יהפכו לבעלי משקל והשפעה בסיטואציות השיווקיות הרלוונטיות עבורו.
כאשר נקבל טלפונים ובהם השאלה "האם יש לכם חדרים עם נוף לגולן / ספא 24 שעות ביממה / עיסוי בורמזי" – נדע כי אכן הצלחנו במשימה…

שם המשחק: חדשנות ויצירתיות
כמו תמיד, מי שידעו לזהות ולסגל את חוקי המשחק החדשים ולרכוש לעצמם מיומנויות וכלים המשפיעים על עיצוב "השאלות הנכונות", הקובעות את האג'נדה ואת סדרי העדיפויות של הלקוח – ירוויחו בגדול.
נכון להיום, מרחב האפשרויות עדיין גדול ומאפשר גם לשחקנים חדשים וקטנים יחסית להשתלט ולקדם את השאלות הטובות והנוחות ביותר עבורם ולהפיק מהן תועלת רבה.

יש שאלות…? בהצלחה!

 

תגים: , ,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: