התנעת חדשנות: מיפוי סביבת הפעולה של המשתמש

השלב הראשון בתהליכי חדשנות הינו שלב ההתנעה – בו ברצוננו לייצר, באופן יזום ואפקטיבי, מגוון גדול של רעיונות חדשים אשר יהוו את הבסיס הראשוני לתהליך.  מאחר והסתמכות על "הברקות והארות" (Insights) אינה יכולה להוות בסיס מוצק דיו לניהול תהליכים שיטתיים, אנו מחפשים כלים מתודולוגיים אשר יסייעו לנו בהבניית תהליך ההתנעה. השימוש בכלים אלה לא רק מפשט את תהליך יצירת הרעיונות, אלא גם מסייע ביצירת "שפה משותפת" התורמת לשיפור היעילות של התהליך בארגון.

מחדשנות מוצרית לחדשנות תהליכית

בעוד שבעבר התמקדו תהליכי חדשנות ב"פתרון בעיות" (Problem Solving) ובפיתוח מוצרים וטכנולוגיות חדשות, תוך שימוש בכלים ומתודולוגיות התומכות בתחומים אלה (למיטיבי לכת: TRIZ, SIT, SCAMPER ודומיהם), הרי שבשנים האחרונות מתרחב עולם החדשנות מתחום המוצרים לתחום התהליכים – במטרה לעודד ולאפשר פיתוח ויישום של תהליכי חדשנות בכל מרחבי הפעילות של הארגון.
אלא שכאן כבר לא ניתן תמיד להסתייע בכלים המוכרים לנו בעולם החדשנות-המוצרית והמתבססים ברובם על מניפולציות פיזיות (למיטיבי לכת: "הכפלה", "החסרה" וכדומה), ונדרשים כלים חדשים ושונים באופיים ובמהותם – המתבססים על ניתוח שיטתי של סביבות פעולה, ממשקים ותהליכים אישיים וארגוניים.

מיפוי סביבת הפעולה של הלקוח-המשתמש: 8 שלבים אופייניים

במאמר חדש, המתפרסם החודש במגאזין Harvard Business Review, מציגים המחברים מתודולוגייה המתבססת על התפיסה (שאינה חדשה…) לפיה כלקוחות ומשתמשים אנו "שוכרים" מוצרים ושירותים שתפקידם לבצע עבורנו מטלה מוגדרת (Job).
הרעיון המרכזי של המתודולוגייה: התבוננות ומיפוי של 8 השלבים האופייניים בדרך ליישום המטלה, וחיפוש פתרונות חדשים אשר יסייעו להפוך את כל אחד מהשלבים למהיר יותר, קל או נוח יותר לבצוע, או אף להפוך אותו למיותר לחלוטין

8 השלבים האופייניים, אותם מציעים המחברים לתקוף בתהליך החשיבה:

1. הגדרה ראשונית (Definition)
השלב בו המשתמש מגדיר את מטרותיו ואת המשאבים הנדרשים למימושן.
כיווני החדשנות: פישוט התהליך והקטנת המשאבים והמאמצים הנדרשים ליישום המטלה.
דוגמה ליישום: "שיטת הנקודות" של שומרי משקל אשר מקטינה את המאמץ הסיזיפי הנדרש ל"ספירת קלוריות".

2. איכון משאבים (Allocation)
השלב בו אוסף המשתמש מידע ונתונים נדרשים לביצוע המטלה.
כיווני החדשנות: שיפור זמינות המידע והנתונים ו"דחיפתם" היזומה למשתמש.
דוגמה: חברת הובלות המספקת ללקוח ערכה המסייעת בחישוב סוגי וכמויות האריזות הנדרשות לו.

3. הכנה (Preperation)
השלב בו המשתמש מכין את "סביבת העבודה" הנדרשת לביצוע המטלה.
כיווני החדשנות: קיצור ופישוט ההכנה, סיוע ביצירה והכנת הסביבה הנכונה.
דוגמה: חברת Bosch מצרפת למסורים חשמליים שלה עזרים לחיתוך בזויות פופולאריות.

4. וידוא (Confirmation)
השלב בו המשתמש מוודא כי ניתן לגשת לביצוע המטלה.
כיווני החדשנות: "דחיפת" מידע היוצר וודאות ביחס למוכנות (Readiness) לביצוע מיידי.
דוגמה: תוכנת  Oracle ProfitLogic מציגה מלאי מדויק של כל הפריטים בחנות ותומכת בניהול יעיל יותר של הזמנות.

5. ביצוע (Execution)
השלב בו מבצע המשתמש את הפעולות הנדרשות ליישום המטלה.
כיווני החדשנות: מניעת תקלות אופייניות ועיכובים בזמן הביצוע בפועל.
דוגמה: פדים טרמיים של חברת Kimberly-Clarck's המסייעים בשמירת חום הגוף של המטופל בזמן ניתוח.

6. ניטור הביצוע (Monitoring)
יצירת וודאות ביחס לאיכות הביצוע של המטלה בזמן אמת.
כיווני החדשנות: יצירת זיקה בין הניטור בזמן אמת לבין השיפור באיכות הביצוע.
דוגמה: נעלי ריצה של Nike הכוללות חיישנים המשדרים נתונים למכשיר iPod של המשתמש (סרטון הדגמה מחכה לך כאן).

7. התאמה (Modification)
ניהול שינויים ופעולות לתיקון ושיפור איכות הביצוע בזמן אמיתי.
כיווני החדשנות: הקטנת הצורך בפעולות מתקנות, הקטנת מספר הפעולות הנדרשות לתיקון. 
דוגמה: Microsoft Automatic Updates חוסכת למשתמש את העיסוק היום-יומי בניהול עדכוני התוכנה במחשב הנמצא ברשותו.

8. השלמה (Conclusion)
השלב בו מחליט המשתמש לסיים את הפעולה או לחזור עליה.
כיווני החדשנות: עיצוב מוצרים ותהליכים באופן המפשט את הפעולות הנדרשות בסיום המטלה.
דוגמה: חברת 3M מייצרת מוצרי חבישה הנצמדים לעצמם (ולא לגוף המטופל) ומאפשרים הסרה נוחה ומהירה בסיום הטיפול.

יישום התהליך מבוסס על שלושה מהלכים עוקבים:
א. זיהוי והגדרת "המטלה" אותה רוצה המשתמש להשיג או לבצע.
ב. זיהוי 8 השלבים שברשימה מעלה ומרכיביהם הפרקטייים ביחס למטלה זו.
ג. לכל שלב בנפרד – העלאת רעיונות אשר יוכלו להפוך אותו למהיר, פשוט ונוח יותר.

מהתנעה – לפיתוח ויישום
בסיום שלב ההתנעה, נרצה למצוא על שולחננו כמה עשרות (ולעיתים אף מאות) רעיונות חדשים. כיצד מפתחים, משכללים, בוחרים ומיישמים את הרעיונות הנכונים? על כך ועוד – בהמשך…

  

תגים:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: