בין סיסמאות למעשים (2): הבטחנו… ולכן נקיים!

פרולוג: זילות ההבטחה בעת החדשה

עולם השיווק, העוטף אותנו באשר נלך, למד כבר מזמן את כוחה המנטאלי ואת שוויה הריאלי של ההבטחה – בוא אלינו ותקבל (יותר, יחס, הטבות…), בוא אלינו ותרוויח (כסף, זמן, סטטוס…), בוא אלינו ותהיה (כוכב, חשוב, אהוב, צעיר לנצח…). הון עתק מושקע בקמפיינים המיועדים ליצור בראשנו את "ההבטחה הפרסומית" – הן התדמיתית-מיתוגית (כדאי לבחור בנו) והן הצרכנית-המיידית (דווקא עכשיו).

ומה קורה בשטח, רגע לאחר ההבטחה הגדולה?
נו, זה כבר סיפור אחר – שמחייב אופרציה וניהול סיזיפי של שלל המעשים, גדולים כקטנים, הנדרשים להפיכת "ההבטחה" למציאות. וכאן אנו מוצאים, חדשות לבקרים, את הפער הצורם בין "איכות ההבטחה" לבין מימושה ויישומה בחיים האמיתיים, כאן ועכשיו.

סיפור המעשה: מעשה בסיפור

ביום חמישי החולף בוטלה הרצאה שתוכננה לי בירושליים הקרה והמושלגת. ביטולים מסוג זה, בעיקר כשהם מבטאים רק דחייה קלה ולא ביטול מוחלט של הפעילות עצמה, הם הזדמנות מצוינת ליום בו אפשר לעשות קצת סדר על השולחן העמוס, או לחלופין לצאת קצת מהשיגרה לטובת מסעות ומפגשים בלתי מתוכננים מראש…

ב-10 בבוקר מצלצל הטלפון.
"שלום, מדבר גיל מרובינזון" (גיל….? רובינזון…?).
"שלום גיל, במה אפשר לעזור לך?" (מחלקת המכירות המנומנמת שלי מזהה הזדמנות שיווקית ומתעוררת משנת החורף).
"התענינת בעבר בספר דיוקן עצמי עם צלקת".
אה, רובינזון הזה! – לפני כמה שנים המליץ לי ג' על הספר הזה, שלדבריו אזל מהחנויות אבל אולי אמצא אותו בחנות של רובינזון בנחלת בנימין. הלכתי, לא מצאתי את הספר, אבל נרשמתי ברשימות ההמתנה של החנות. לך תדע… כמה חודשים אחר-כך התקשרו והציעו לי את הספר, שעותק נדיר ממנו הגיע לחנות, במחיר מופקע של 180 ש"ח. מה הסיפור שלהם? שאלתי את ג'. זה הסיפור שלהם, הוא אמר. כמה שנים לאחר מכן הופיעה כתבה מרתקת ב"הארץ" – על ההיסטוריה המשפחתית ועל תפיסת העולם המיזנטרופית בעליל של אליסף רובינזון שמנהל אותה היום. הבנתי שזה הסיפור, ושכחתי מהעניין.

"וואלאק, זה היה מזמן, לא?" (מעניין בכמה ימכרו לי את זה עכשיו…).
"שש שנים בדיוק".  "ו…?"
"זהו, שהוא יצא עכשיו בהוצאה מחודשת, ועולה 88 ש"ח. יש לי פה 2-3 עותקים, ואני יכול לשמור לך אחד אם תרצה… אנחנו פתוחים עד אחת וחצי."
התלבטות. סקירה מקוונת מגלה שהספר אכן יצא ומוצע בדיוק במחיר הזה בכל חנויות "צומת ספרים", ואף במחיר מוזל באתר האינטרנט של הרשת. מצד שני – מה עם קצת פירגון למי שמחזיק אותי ברשימותיו שש שנים, וטורח להתקשר אלי כאשר ההזדמנות שחיפשתי מופיעה? ומה עם ההזדמנות לעוד מסע קצר בנחלת בנימין ובשוק הסמוך?
"שים לי עותק בצד… עד השעה אחת אני אצלכם".

קח אותי לנחלת בנימין 31, אני מורה ליועץ הדיגיטלי שלי, והוא עושה זאת הפעם בזריזות וביעילות מרשימה. דומה שדבר לא השתנה בחנות הצפופה והאפלה הזו מאז ביקורי האחרון שם, אך על המדף ליד הקופה ממתין לי הספר החדש. בדרך החוצה אני מנסה לומר תודה לגיל, שרכון על מדפסת הסיכות הישנה שליד החלון, אך הוא עסוק בשלו. אני נזכר בראיון המרתק והמפתיע בכנותו עם בעל הבית שאוהב את הספרים שלו הרבה יותר מאשר את הלקוחות…

מעניין שדווקא במקום הארכאי הזה, שאינו מתהדר ב"מיקוד בלקוח", זוכרים ומיישמים הלכה למעשה את אחד מכללי היסוד החסרים לנו כל-כך במציאות השיווקית, החברתית והפוליטית בת ימינו: הבטחנו, ולכן נקיים.

תגובה אחת to “בין סיסמאות למעשים (2): הבטחנו… ולכן נקיים!”

  1. איציק Says:

    הערך שאנחנו מחפשים נמצא, מאז ומתמיד, באותו מקום
    אלא שבעולם של "עשיית יתר", מידע זמין (ככל שהוא זמין יותר כך המרתו לידע מהווה אתגר גדול יותר), ותחרות נואשת, נעדר האומץ לגלות את העיקר
    נראה לי שבמרחב האוקינוס האדום, שחיקת מחירי האינטגריטי גורמים לזילות ערכו ודלות תפוקותיו

    עידן ידידי, האופן שבו אתה מצייר את העולם מדהים ונפלא בעיני

    יישר כח !

להשאיר תגובה

