נפלאות ה-GPS בדרך להצלחה, כאן ועכשיו, תכל'ס בשטח (או: מחשבות על מקומו של היועץ בדשבורד הארגוני)

"בשפה הסינית המילה משבר זהה למילה הזדמנות" (מתוך "ספר הקלישאות הגדול" – עם אובד, 2008), וכך אילצה אותי התרסקותו בטרם עת של ה-Palm הותיק שלי, לאמץ לחיקי גאדג'ט חדש, העונה לשם MIO P350 והאמור לסייע לי בניהול החלקים הפרקטיים של עולמי.
הבונוס: הוא כולל בתוכו GPS אופנתי האמור להוביל אותי בביטחה אל היעדים הגיאוגרפיים אותם אני מציב לו מעת לעת. ואם תרצו, סוג של יועץ המתחבר לדשבורד הניהולי ודוחף ללא הרף שפע "אינפוטים" למערכת… 

הזדמנות להגיגים על מקומו, נפלאותיו ומגבלותיו של היועץ בעת החדשה.

תמונת המציאות: ניהול משימתי ומוכוון מטרות
שיטת ההכוונה של מכשיר GPS מתבססת על שני מרכיבים מרכזיים: מערכת לוויינים המאפשרת את זיהוי המיקום הנוכחי, ומערכת ממוחשבת – אשר מזהה את "הנתיב האופטימאלי" מהמיקום הנוכחי אל נקודת היעד, מציגה אותו בפני המנווט ומנחה את המנווט לנוע לאורכו. במידה והמנווט סטה מהתכנון, עורכת המערכת "חישוב מחדש" ומתחילה שוב את התהליך מנקודת הפתיחה המעודכנת.

מיטיבי הלכת יזהו כאן מוטיבים המאפיינים את עולם ה-Coaching האופנתי עד זרא: "תגיד לי מה המטרות שלך היום, ואלווה אותך לשם. עדכן אותי בנתוני הביצוע, ותקן אותם מהר אם חרגת מהנתיב המתוכנן". העיסוק הוא בניהול המציאות החיצונית, תוך הדרה מכוונת של העולם הפנימי על שלל מרכיביו.
מה קרה בעבר וכיצד זה השפיע? האם המטרה שהוגדרה באמת משרתת אותך? מדוע נוצרו (שוב?) סטיות ביחס לנתיב שהגדרנו? מה עובר עליך? ה- GPS, כמו גם המאמן המצוי, אינו עסוק "בהבלים פסיכולוגיסטיים" מסוג זה…
במה ממוקד היועץ שלך: המטרה? הדרך? בשניהם בו-זמנית? איך?

מפת הדרכים: הערכים והנחות היסוד
משתמשי ה-GPS מוזמנים לרכוש לשימושם מפות כבישים ומפות אחרות המיועדות לניווטי שטח. ניווט במפות הכבישים מתבסס על ציות לחוקי התנועה (נסיעה בכיוון הנתיב, הימנעות מכניסה לנתיבים "אסורים" וכדומה), בעוד מפות השטח מציעות לא רק "רזולוציה" אחרת, כי אם גם גמישות רבה יותר בבחירה וניהול שוטף של הנתיב.

מיטיבי הלכת יזהו כאן את מוטיב הערכים והנחות היסוד של הארגון: מה מותר ומה אסור, אילו דרכים לגיטימיות ואילו לא, מהם הנתיבים המקובלים ומהם קיצורי הדרך…
משימתו של היועץ הטוב היא לסייע בניווט, תוך שמירת הערכים והנחות היסוד של הארגון. משימתו של היועץ המצויין היא, לטעמי, להכיר על בוריים את הערכים והנחות היסוד של הארגון ומנהליו, אך גם להיות בעל יכולת להציע וללוות בעת הצורך פתרונות אשר חורגים מהם, במידה ולטעמו הם אכן משרתים את הארגון. יכולת זו מושתתת על בטחון מקצועי, הכרות טובה עם המאטריה והמציאות בשטח, יחסים טובים ואמון הדדי.
מיהם היועצים שלך? מהן היכולות שלהם ומהו "מנדט ההתערבות" שאתה נותן להם?

ניהול בזמן אמת: מידע סטאטי ודינאמי
מכשיר ה-GPS שלי חוזר ומצביע על אותו נתיב מנקודה א' לנקודה ב' – בין אם מדובר ביום א' ב- 09:30 בבוקר או ביום ג' בשעה 01:30 אחר חצות. זה מה שהוא יודע ומכיר.
אלא שניהול אינו מתרחש בסביבה סטרילית ומונוטונית, כי אם בסביבה עתירת שינויים – חלקם צפויים וידועים מראש (עומס בנתיבי איילון כל יום ב-17:00) וחלקם נקודתיים וחד-פעמיים.

איכות מערכת הניווט הלוויינית נקבעת ע"י 3 פרמטרים: איכות הקליטה של שידורי הלוויינים, איכות המפה (היקף, אמינות ועדכניות הנתונים) ואיכות התוכנה באמצעותה נקלטים, מעובדים ומוצגים הנתונים.
מערכות מידע מתוחכמות יותר יודעות לשלב ע"ג המפה הבסיסית שכבות מידע (Layers) נוספות:
*
מידע עשיר ומפורט יותר המותאם לרזולוציה + דרישות המשתמש.
* מידע סטטיסטי "תומך החלטות"  המושתת על Data Mining.
* מידע דינאמי באמצעות קישור מקוון למערכות מידע אחרות.

כלומר: ה-GPS שלי היה בעל ערך רב יותר לו היה מציע לי בזמן אמיתי "נתיב אופטימאלי" המתבסס על זיהוי נכון של עומסי התנועה (הסטטיסטיים, ואם אפשר – הדינאמיים) ואולי אף של גחמותי הרגעיות (המסלול המהיר ביותר / המסלול היפה ביותר / מסלול בו עדיין לא נסעתי מעולם…).

בדומה, תשתפר יכולתו של היועץ להעניק ייעוץ איכותי ומותאם ללקוח ככל שיהיו בידיו יכולות אישיות עשירות יותר ומידע עדכני ומשוכלל יותר. 
מה המידע העומד לרשות היועצים שלך? האם אתה מסייע להם לסייע לך?

מגוון הפתרונות: תשובה ניצחת או שאלה פותחת?
ה-GPS שלי נימנה על קטגוריית היועצים מהירי התשובות: שאלת שאלה? קיבלת מייד תשובה אחת, מדוייקת ונכונה.
זה פרקטי, זה יעיל, זה "ממוקד תוצאה" – כמו שמרבית המנהלים והארגונים אוהבים.

זה אכן מצוין בנסיבות שגרתיות הדורשות תשובות פשוטות ומהירות, אך מחמיץ לעיתים את הערכים הנוספים אותם ניתן להפיק מתהליכי התייעצות "פתוחים" יותר – אשר מאפשרים בחינה מחודשת של היעד וזיהוי החלופות השונות, תוך יצירת בהירות והגדרה מחודשת של סדרי העדיפויות האישיים והארגונים.
האם היועץ שלך יודע לתת תשובות? …לשאול שאלות? …גם וגם?

עבודת צוות: דיירקטיביות והכוונה בזמן אמת
ה-GPS שלי מעניק שירות מסור וממוקד משימה: ככל ש"נקודת המיפנה" הולכת וקרבה, כך עולה קצב ההתראות אותן הוא משגר אלי במקביל באופן ויזואלי ובאופן מילולי: עוד 800 מטר פנה ימינה… עוד 500… עוד 100… בפנייה הבאה… פנה ימינה!
כאשר אנו עולים על נתיב מרכזי הוא מודיע: המשך בנתיב הראשי, למעלה מ- 30 ק"מ… ומשתתק עד "נקודת המיפנה" הבאה… לטעמי, יש עדיין מקום לשיפור: לו הייתי חבר בצוות הפיתוח של המערכת הייתי מוסיף הודעה בנוסח "בצומת הבאה המשך ישר". מה שבטוח.

זהו אחד ממרכיבי העוצמה בעבודת צוות: יצירת וודאות באמצעות תקשורת דיירקטיבית, המותאמת למשימה ולמשתתפים.
האם אתה מאפשר ליועצים שלך להתקרב ולסייע לך בנקודות המיפנה שלך ושל האירגון?
 

היועץ והנועץ: דברים שרואים מכאן לא רואים משם
ההסכם ביני לבין ה-GPS שלי הוא פשוט וברור: הוא ממליץ, אני מחליט.
לעיתים אני מקבל את המלצותיו בשמחה ולעיתים אני דוחה אותן על הסף, מאחר והן נראות לי שגויות או לא מתאימות לסיטואציה בשטח.

בהזדמנויות אחרות, כאשר נחה עלי הרוח והזמן אינו דוחק, אני מתמסר לגחמותיו גם כשהן נראות לי ביזאריות מעט. לפני שבועיים הוא לקח אותי לסיבוב לילי תמוה ברחובות גבעתיים, ואילו השבוע הוא הראה לי קיצור דרך גאוני החוצה את רחובות בני ברק ומחבר אותי תוך 12 דקות לכביש גהה (אבל זו גם תהיה ההמלצה שלו בשבת, בה חלק מהרחובות סגורים…).

אתמול, בדרך חזרה מפגישה מתישה, דחיתי את המלצתו של ה-GPS לקצר את הדרך הביתה בנתיב חדש ובלתי מוכר לי, ואז נפל לי האסימון: מתוחכמים ומלאי רצון טוב ככל שנהיה, לעולם לא נתפוס את התמונה המלאה כפי שהיא נראית מעיני הלקוח-הנועץ, את שפע המידע הגלוי והסמוי ואת מכלול הלבטים והשיקולים המתרוצצים בראשו.
תפקידנו: לסייע לו ככל הניתן. תפקידו: להחליט ולשאת באחריות.

מאחר ול-GPS שלי אין אגו רצחני כמו לבעליו, הוא מזהה מייד כי בחרתי בנתיב אחר מזה שהוא המליץ עליו, מתעשת וחוזר לעבודה, וכאשר אני עולה על המדרכה מול הבית הוא גאה לבשר: ה ג ע ת  ל י ע ד !
מי אמר שאין סיפוק וגאווה בעולם הייעוץ?

תגים:

4 תגובות to “נפלאות ה-GPS בדרך להצלחה, כאן ועכשיו, תכל'ס בשטח (או: מחשבות על מקומו של היועץ בדשבורד הארגוני)”

  1. Zvika Roll Says:

    מאחר וכידוע לך גם אני מיהרתי להצטרף לעדת המתייעצים ב- GPS אני שותף מלא לתובנותיך בענין. האנלוגיה לעולם היעוץ נעשתה ברוב חן ודעת. המצב באנלוגיה שלא מסתדר הוא שביעוץ יש אינטארקציה, דיאלוג, לא תמיד היועץ יודע באמת את התשובה, יש תהליך חיפוש משותף, וכשהוא יודע או נדמה לו שהוא יודע – לפעמים אין בכלל הסכמה על הכוון (נראה את ה – GPS מכוון אותך מבלי שתקיש תחילה יעד..)
    בקיצור, יש עוד לאן לנווט בעולם הארגוני והניהולי ויועצי GPS לא צריכים להטריד אותך, כמו שהם לא מטרידים אותי.

  2. דפנה לוי Says:

    ממש עושה לי חשק לקנות ממך שירותי GPS
    GPS דרכים כבר יש לי ובאמת חיי השתפרו ללא הכר בזכותו
    מי יודע מה יקרה לי עם GPS אנושי?

  3. איציק Says:

    חד אבחנה ותער לשון

    שנה נפלאה,
    איציק

  4. אנטי Says:

    הדרך לגיהנום וימינה עם GPS.

    מחולשות ה- GPS שאינו מזהה אלמנטים משמעותיים שהמוח האנושי קולט, אם הנתיב הרלבנטי עובר בגיהנום, סביר שתגיע במהירות ובטעות.

להשאיר תגובה

