טאטא'לה – מכונית כ-ז-ו קטנה עם חזון כ-ז-ה גדול

מכונית טאטא נאנו (Tata Nano) אשר הושקה השבוע בהודו אינה "עוד גימיק", אלא דוגמה לפריצת דרך שיווקית הנובעת משילוב של חזון ונחישות ניהולית עם יישום שיטתי של "חדשנות ערך" מולטי-דיסציפלינארית.

נכון, אין בה את מה שרובנו מחפשים באוטו הבא שלנו.
אבל… יש בה בדיוק את כל מה שמיליוני הודים מחפשים:
מכונית חדשה מהניילונים, במחיר מדהים של כ- 2,500 $.

ratan-tata.jpg
ראטאן טאטא עם הנאנו החדשה שלו. חזון, נחישות וחדשנות פורצת דרך

ערוצי הטלוויזיה המקומיים התפנו ביום רביעי השבוע לכמה דקות מהתמהיל המעיק של "בוש בירושלים + וינוגרד בפתח + קסאמים בשדרות + רקדן נולד + ג. יפית זה כדאי…" לטובת מה שנראה להם כדאחקה מדליקה: טאטא נאנו, המכונית הקטנטונת המוצעת החל מהשבוע למליוני הודים במחיר חסר תקדים של כ- 2,500 $ בלבד.

אלא שמאחורי הדאחקה מסתתר סיפור יוצא דופן של אחד הקונצרנים הגדולים בהודו, שתעשיית הרכב היא רק אחד משפע התחומים בהם הוא פועל, אשר החליט לעשות מעשה ולאפשר להמוני הודים לבצע קפיצת מדרגה מעולם "הטוקטוקים" והריקשות אל עולם הרכב המודרני, גם אם לא "המתקדם והמתוחכם".

כדאי לקרוא את הראיון המלא עם ראטאן טאטא, י"ור הקונצרן שמספר בגילוי לב על התהליך הארוך והמורכב אשר קדם להשקת הרכב החדש, על הנסיונות הטכניים והעסקיים אשר לא צלחו, כמו גם על ההתמודדות עם המבקרים הרבים מבית ומחוץ, המרבים לעסוק במה שאין ברכב:
אין בו די מרחב לנוסעים, אין מנוע חזק, אין מזגן, אין גיר אוטומטי, אין כריות אויר, אין מערכות בטיחות של 5 כוכבים…
את ה-נאנו החדשה מכתירים בטאטא כ"רכב העם" (The People's Car), מה שאמור להזכיר לחלק מאיתנו את השקת החיפושית של VolksWagen ("רכב העם…"), לפני כמה עשרות שנים – ולא במקרה…
טאטא, שהוביל אישית את תהליכי פיתוח הרכב, יודע טוב יותר מכולנו מה אין בו, אבל מתמקד דווקא במה שיש: הזדמנות ראשונה מסוגה עבור מליוני הודים בני המעמד הבינוני, להיפטר מהריקשות המיושנות והטוסטוסים המסוכנים לטובת רכב חדש – המותאם הן לתנועה הצפופה בערים הגדולות בהודו והן לתקציב המוגבל העומד לרשותם.

חזון ניהולי + "חדשנות ערך" כמפתח לפריצת דרך עסקית ושיווקית
אף שראטאן טאטא עצמו מקפיד להשתמש בשפה פשוטה ונטולת מאניירות אופנתיות, ניתן להתרשם מהשילוב יוצא הדופן של אג'נדה חברתית, נחישות ניהולית ושימוש שיטתי במגוון הכלים המקצועיים אשר איפשרו לחברה ליישם את חדשנות הערך העומדת בבסיס הפרויקט כולו:
החל מהגדרה מאתגרת – שלא לומר "פנטזיונרית" – של פונקציית המטרה ("המשימה שלנו היא לייצר מכונית ב- 100,000 רופי" – אמר טאטא לכתב בתערוכת רכב לפני מספר שנים, בלי שיש לו שמץ של מושג איך ניתן לעשות זאת בפועל…), דרך החלטות כואבות מה לצמצם ומה לבטל כדי לעמוד ביעד (חסידי האוקיינוס הכחול יזהו כאן את "ארבע הפעולות ליצירת מעגל הערך החדש"), ניהול משברים והתמודדות יום-יומית עם עמיתים ושותפים לפרוייקט (טאטא העביר את מפעל הייצור למדינת בנגל אשר הבטיחה לו הקלות במיסוי ואיפשרה להשיג הוזלה משמעותית בעלות הייצור הכוללת), והקפדה בלתי מתפשרת על אלפי "פרטים קטנים" המאפשרים חסכון של רופי ועוד רופי  – כמו למשל ייצור דלתות זהות לשני צידי המכונית, מיקום לוח השעונים במרכז הרכב כך שיתאים מראש לשיווק גם למדינות בהן יושב הנהג מימין, ועוד מאות פכים קטנים אשר מאפשרים את התימחור שובר המוסכמות של הרכב.

טאטא גם חושבת קדימה, על מרכיבי הטיפול ותחזוקת הרכב, ומקימה מערך חדשני של "פרילאנסרים" אותם היא עומדת להסמיך כנותני שירות. את המודל לקחה טאטא דוקא מעולם הביטוח הפועל באמצעות סוכנים עצמאיים. מישהו אמר Benchmarking ולא קיבל?

מעל הכל מקפיד ראטאן טאטא לציין כי מדובר ברכב "שלם ואמיתי". נכון, נדרשים ויתורים רבים ע"מ לשווק רכב במחיר הבלתי-נתפס בו הוא מוצע, אך בשורה התחתונה הוא עונה על כל הדרישות: הוא חדש, הוא אמין, הוא בטוח יותר מהחלופות (טוסטוס / ריקשה) והוא "עושה את העבודה".
לפיינשמקרים, מבטיח טאטא, יוצעו בהמשך דגמים משוכללים ומאובזרים קצת יותר…

ניהול חדשנות: ממעבדות המו"פ למסדרונות הארגון
תהליך הולדתה והשקתה של ה-נאנו הוא ביטוי מצוין לשינוי המתחולל בימים אלה בתפיסת תהליכי חדשנות בחברות וארגונים: לא עוד עיסוק בלעדי בחידושים ושיפורים טכנולוגיים המתמקדים בשידרוג של היכולות והביצועים והכרוכים בד"כ בעלויות נוספות, כי אם ניהול כולל של "חדשנות ערך" (Value Innovation) הבוחנת מחדש את מכלול התהליכים ומציעה פתרונות הממוקדים בהשגת יעילות ורווחיות.
פעמים רבות, המשמעות היא דווקא Down-Sizing של מוצרים ושירותים. נכון, זה קצת כואב ולא נעים למי שחונך והתרגל "לתת יותר", אך זה חיוני למי שרוצה להמשיך לשרוד ולהצליח לאורך זמן.
החדשות הטובות: הפוטנציאל להצלחה אינו טמון רק במעבדות הפיתוח ואצל "חכמי הדור", אלא אצל כל מי שמסתובבים במסדרונות ובחדרים שבארגון. הם אלה שמכירים את התהליכים הקיימים, והם אלה שיסייעו לשנות ולשפר אותם הלכה למעשה – אם וכאשר ניצור עבורם את הכיוון ואת הדרך הנכונה.

… אז מה אנחנו עושים עם זה?
קצת קשה לדמיין את ה-נאנו משייטת לה בשאנטי ברחובותינו, אך הבה נודה שהרעיון לרכוש רכב עירוני חדש ב- 10,000 ש"ח נשמע מרתק למי שרוכש היום במחיר הזה קטנוע משומש או רכב משומש מאד…
מה שנוכל לאמץ בחום הוא את דרך החשיבה ואת התהליך – החל מהצבת המשימה השאפתנית ועד יישומה המוצלח.
המלצה: צאו לדרך.

****  פינת הפירסום האגרסיבי ****
ביום ראשון 10.2.08 אחה"צ אקיים בכפר המכביה ברמת-גן מפגש מיוחד תחת הכותרת Innovation in Action.
פרטים נוספים על המפגש תוכלו למצוא כאן.

תגים: , ,

6 תגובות to “טאטא'לה – מכונית כ-ז-ו קטנה עם חזון כ-ז-ה גדול”

  1. shimson Says:

    רוצה לקנות רכב כזה. האם זה אפשרי?

  2. Idan Bchor Says:

    המכונית הושקה השבוע בהודו. למיטב ידיעתי והבנתי אין ואף לא תהיה כל אפשרות לרכוש אותה בארצנו בטווח הנראה עין…

  3. הים התיכון מול האוקיינוס ההודי: מלחמות שוק מטורפות מול “חדשנות ערך” במיטבה « הגיגית - הבלוג של עידן בכור Says:

    […] – התנהלות אותה מיטיבה לבטא מכונית Tata Nano עליה סיפרתי כאן לפני חודש. בקצרה: טאטא ננו, המוצעת עתה להמונים בהודו […]

  4. אחד Says:

    לכל אחי בני ישראל: זכרו את חזונו של נשיא מדינת ישראל מר שמעון פרס .
    כבוד הנשיא חזה כבר לפני ארבעה עשורים " מכונית לכל פועל" .
    מר ראטאן טאטא יישם חזון זה, במוקדם או מאוחר חזון זה ייקלט בארץ.

  5. Idan Bchor Says:

    דומני שהחזון המעודכן של פרס הוא מכונית ה-י-ב-ר-י-ד-י-ת לכל פועל…

  6. איציק Says:

    אוטו במחיר סבבה למה לא

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: