קיץ 2007: אוויר חם וקשקשת ברשת (החברתית)

רשתות חברתיות הן הדבר החם הבא זועקים העיתונים ואתרי השיווק המובילים בעולם, ומקפיצים ממקומם את אבירי השיווק התזזיתיים, המחפשים את "הדבר הגדול הבא" שיסייע להם לעשות את היומית.
אחרי שמיצינו את ההייפ של תעשיית "הפורטלים" (ובעברית: אלפי אתרים שוממים ומשעממים) וטחנו עד דק את עולמות "השיווק החווייתי" (ובעברית: מאות אירועי קד"מ שנראים ונשמעים כולם אותו הדבר) הגיעה העת למשהו חדש, מרענן, סוחף ועוצמתי…
קהילות? רשתות חברתיות? וואלאק, זה נשמע טוב, תביא סיבוב…

החדשות בהרחבה: שום דבר לא חדש, ובכל זאת…
קהילות ורשתות חברתיות אינן דבר חדש. מזה אלפי שנים מעדיפים רוב בני התמותה לחיות ולפעול בסביבה חברתית הנותנת מענה לצרכים הבסיסיים של בטחון אישי ויכולת הישרדות טובה יותר, כמו גם לתחושת השייכות, "הערך העצמי" ואם תרצו – גם היכולת לתרום ולהעניק לאחרים.
אז מה בכל זאת השתנה? הסביבה, התנאים והכלים הטכנולוגיים. בעוד שבעבר היווה המפגש האנושי תנאי חיוני לביצוע פעילויות בסיסיות (פרנסה, ניהול הבית, רכישת ידע, חיי חברה ומשפחה) הרי שכיום מוצעים לנו שפע כלים בעזרתם ניתן להתפרנס, לתקשר, לקנות, למכור, ללמוד ואפילו לקיים חיי סקס סוערים – ללא כל תלות במפגש האנושי התכוף עם סביבתנו.

מה שאנו מזהים היום הינו "תנועת נגד" קלאסית:  אחרי שמיצינו את תענוגות הטכנולוגיה ואת האפשרויות החדשות והנפלאות שהיא מזמנת לנו, אנו חוזרים לצורך הקמאי בקשר אנושי ובסביבה חברתית בה נוכל למצוא את מקומנו, לבוא לידי ביטוי, לזכות בהכרה והוקרה, לקבל ולהעניק…

יודע חקלאי פיקח… אבל למי יש זמן לשטויות האלו?
"יודע חקלאי פיקח / והוא הנחיל זאת לצבא / כי את הזן יש לטפח / ולהיטיב בהרכבה…" כתב יחיאל מוהר והלחין דובי זלצר, "…זה פרושו של משק עזר / ככה ייכתב בדו"ח / כל השקאה של צנון וגזר / היא השקעה לזמן ארוך".
אופס… השקעה לזמן ארוך? מה לנו ולזה?
כל מי שעסק בחקלאות או בגינון ביתי יודע שיש פעולות ותהליכים שלא ניתן לוותר עליהם: נכון, אפשר לקנות היום "מרבדשא" לפי מטר מרובע, אבל מי שלא ישקיע בהכנת התשתית הנדרשת ובתחזוקה נכונה ימצא בחצרו, תוך זמן קצר, משטח צהבהב ממנו בוקעים עשבים שוטים ותו לא.
מוסר השכל: אם אין לך משאבים, זמן ואורך רוח – אל תתעסק בזה.

יודע חקלאי פיקח (2):
אתה יכול ליהנות מהפירות – אבל הם לא צומחים בשבילך…

הפתעה מצערת וחומר למחשבה לחלק מאיתנו: אף צמח לא צומח, אף פרח לא פורח ואף עץ לא נותן את פירותיו בשבילנו – כי אם בשביל עצמם בלבד. נוכל לסייע ביצירת המסגרת והתנאים הנאותים, אבל צמיחה והתפתחות באים תמיד "מבפנים" ומשרתים בראש ובראשונה את האג'נדות הפרטיות של בעליהן.
כך גם בעולם הרשתות והקהילות: לא מספיק לצאת בהכרזות בומבסטיות, לפתוח "רשת חברתית" ולגייס אליה משתתפים חדשים. אם לא ניצור תשתית נכונה ולא נעניק למשתתפים סיבה טובה להישאר, להתפתח ולקחת חלק פעיל בהתרחשות – נמצא את עצמנו במהרה עם "קהילה" דלה, עלובה וחסרת כל ערך.

הטעות האופיינית: רשתות סרק וקהילות של "מוכרים בלבד"
רשתות וקהילות נוצרות ומתפתחות בזכות מערכות היחסים והאינטראקציות ההדדיות שבין חבריהן. בהיעדר אלה, אין "לקהילה" כל משמעות ו"הרשת" הופכת לחסרת חיים וחסרת ערך.
הדוגמה הקלאסית הינה אתרים שעיקר ייעודם הינו מתן הזדמנות לשיווק ופרסום עצמי, כדוגמת "קפה דה מרקר". הרעיון המקורי הוא נכון ומעניין – יצירת "כיכר שוק" הומה בה מציבים את דוכניהם מיטב אנשי המקצוע.
אלא שדבר אחד נשכח בלהט היצירה – אף אחד לא מתאמץ להביא לשוק את קהל הלקוחות… מה המשמעות ולשם מה הטירחה אם אף אחד חוץ מעמיתיך ומתחריך שבדוכנים הסמוכים לא רואה ולא פוגש אותך?
ובשפה השיווקית הישנה והטובה: מה הטעם ביצירת היצע ללא ביקוש?

טעות אופיינית (2): מניפולציה מול סוציאליזציה
קהילות ורשתות חברתיות מתבססות, כאמור, על תהליכים אישיים וקבוצתיים – שניהולם דורש הבנה מעמיקה של הכוחות השונים הפועלים מעל ומתחת לפני השטח והכרות עם מגוון האפשרויות, המגבלות והכלים המקצועיים הנדרשים להתנעה, פיתוח והכוונה נכונה של כוחות אלה.
זה אינו "עולם השיווק והפרסום" אותו הכרנו עד היום, המתבסס על מניפולציות אגרסיביות וקצרות טווח שהציבור הולך ומואס בהן מיום ליום. חברות הייעוץ והשיווק המובילות בעולם כבר הבינו זאת, והן מגייסות לשורותיהן את טובי אנשי המקצוע מתחומי הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, אנשי "ניהול קהילתי" וכדומה. בארצנו, כמו תמיד, זה יקח עוד קצת זמן…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: